– Ja, det er gode dager, og en stor glede og lettelse, både for meg, selskapet og alle ansatte, sier Bjørn Tollefsen, konserndirektør for Modifikasjoner og verftstjenester i Aibel.
Statoil har tildelt oljeserviceselskapet Aibel kontrakten for å oppgradere lagerskipet Njord Bravo. Kontrakten er verdt 1,3 milliarder kroner.
Kontrakten kommer på toppen av gigantkontrakten selskapet signerte med Statoil 5. april.
– Denne kontrakten er viktig for oss. Den gir god sysselsetting og dekning på verftet det neste året før vi skal starte på P2-prosjektet (dekket til Statoils prosessplattform), som vi fikk tildelt for et par uker siden, sier konserndirektøren.
Aibel vil starte arbeidet umiddelbart, og lagerskipet vil komme til verftet i Haugesund i begynnelsen av juli. På topp vil prosjektet engasjere rundt 600 medarbeidere.
Njord Bravo er lagerskipet for Njord-feltet. Det vil si at all olje som produseres på Njord-feltet og nærliggende felt vil bli lagret på Njord Bravo før den blir hentet av tankbåt og fraktet til raffineri eller terminal.
– Forlenger levetiden
Oppgraderingen av Njord Bravo vil sikre lengre levetid på Njord-feltet i Nordsjøen, ifølge Torger Rød, direktør for prosjektutvikling i Statoil.
– Njord-feltet har vært i produksjon siden 1997, det er mer enn 20 år, og vi vil at det skal produsere i 20 år til, sier han.
Analytiker hos Danske Bank, Sondre Dale Stormyr, er ikke overrasket over at Aibel fikk Njord Bravo-kontrakten.
– Disse kontraktene går på mange måter litt på rundgang mellom konkurrenter som blant annet Aibel, Kværner og Aker Solutions. Statoil ønsker en viss mengde spillere og konkurranse i markedet, sier han.
Kraftig oppsving i markedet
Njord-kontrakten er et av mange tegn på at oljeservicemarkedet har vært i gradvis bedring siden 2016, ifølge oljeserviceanalytiker Espen Norheim i EY.
– Det verste i syklusen er bak industrien, sier han
– Denne kontrakten understøtter også at konkurransekraften til norsk leverandørindustri står sterkt, sier Norheim.
Danske Bank-analytiker Stormyr understreker at leverandørindustrien trenger høyere priser og rater for å tjene penger.
– Det er helt usannsynlig å tenke at serviceleverandørene vil overleve på lang sikt med de prisene vi har hatt i 2016 og 2017, sier han.
– Enten må deres egen effektivitet og kostnadsbase tas ytterligere ned, eller så må prisene opp. Dette styres av tilbud og etterspørsel, og utnyttelsesgraden i de fleste ledd i servicekjeden må ytterligere opp før man vil se høyere priser og marginer, sier Stormyr.