Hopp til innhold

Advokat: Bankene må dekke nordmenns tap på avlysninger

De fleste som har betalt med kort for en tjeneste eller arrangement som ikke kan leveres, har krav på å få pengene refundert fra banken sin.

Advokat Svein Kjetil Lode Svendsen

Advokat Svein Kjetil Lode Svendsen og kolleger hos Advokatfirmaet Elden har funnet klausuler som kan få betydning for en rekke bankkunder i Norge som har tapt penger på avlysninger under korona-krisen.

Foto: Jørn Norstrøm / NRK

Dette mener advokat Svein Kjetil Lode Svendsen hos Advokatfirmaet Elden DA.

Ifølge advokatkontoret kan ordningen få betydning for svært mange mennesker i Norge som har betalt for noe som er korona-avlyst denne våren.

Elden-advokaten mener ordningen er overraskende lite kjent blant forbrukere.

– De fleste er klar over hvilke forsikringsordninger man har gjennom kredittkortet. Men få kjenner til at man også er veldig godt dekket ved kanselleringer som selskaper eller arrangører nekter å refundere. I disse dager er jo dette svært aktuelt, sier Lode Svendsen.

Russen mistet 35 millioner kroner

Han representerer for tiden tusenvis av russ som har innledet en rettslig prosess mot Kongeparken etter at landstreffet i mai er avlyst.

14.500 russ har betalt inn i overkant av 35 millioner kroner til Rogaland Fritidspark AS som eier og driver Kongeparken.

Arrangøren nekter å refundere pengene fordi de mener kassen i selskapet er skrapt.

Nå har advokatene hos Elden altså funnet en ny løsning på floken, som de først anbefaler russen å prøve.

Løsningen innebærer å kreve refusjon hos sin egen bank. Deretter må bankene ta saken videre med driftsselskapet til Kongeparken.

Gjelder de fleste typer kjøp

Torsdag gikk flere advokater i selskapet gjennom kortavtalene hos en rekke finansinstitusjoner.

Gjennomgangen gjorde dem, ifølge Lode Svendsen, sikre på at forbrukerne har retten på sin side i disse tilfellene.

– Ved manglende levering fra arrangørens side kan en forbruker, etter finansavtaleloven, alltid holde kredittkortselskap, eller tilsvarende selskap, ansvarlig for det beløpet som er betalt inn, sier Svein Kjetil Lode Svendsen.

Politisk debatt i Kongeparken

Russen vurderer søksmål mot Kongeparken, men nå anbefaler advokaten deres å først rette kravene mot de ulike bankene.

Foto: Anders Fehn / NRK

Han sier dette vil gjelde ved kjøp gjennom kredittkort, eller annen kreditt som for eksempel en faktura fra Klarna.

Ifølge Lode Svendsen vil også kjøp gjennom debetkort vanligvis være omfattet.

Her blir beløpet belastet bankkonto umiddelbart.

– Alle som har betalt billettene på denne måten, bør derfor snarest reklamere til sin kortutsteder eller bank, sier advokaten.

Seint torsdag kveld sendte han et brev til sine kontakter hos russen.

brev til russen

Torsdag kveld orienterte advokatene russen om den nye utviklingen i saken.

I brevet understreker Lode Svendsen at Kongeparken, etter deres syn, har en ufravikelig plikt til å betale russen pengene tilbake.

Advokatfirmaet anbefaler likevel russen å rette kravene mot sine egne banker fordi dette er enklere, raskere og vil kreve mindre samordning og organisering fra russens side.

– Bankene kan gå mot Kongeparken

– Bankene kan i sin tur rette tapene videre mot Kongeparken. Fordelen for russen er at det da blir bankene og ikke russen som må bære risikoen for tap hvis driftsselskapet til Kongeparken ikke har midler til å gjøre opp, sier Svein Kjetil Lode Svendsen.

Han sier at russen må melde slike krav snarest.

Lode Svendsen understreker at retten til refusjon fra banker og kortselskaper avhenger av at kunden først har fremmet kravet overfor arrangøren.

– Forbrukerrådet tilbyr en klage- og meklingsordning for forbrukere som er godt egnet for saksforhold som dette, og som gjør det mulig å fremme kravene uten bruk av advokat i første omgang, sier Lode Svendsen.

Finans Norge: – Leverandørene kan ikke forvente at bankene ordner opp

Finans Norge er finansnæringens hovedorganisasjon, og representerer 240 finansbedrifter.

Kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne mener det som advokat Svein Kjetil Lode Svendsen trekker fram, er en «relativt godt kjent regel i finansavtaleloven».

Jan Erik Fåne

Jan Erik Fåne, Finans Norge.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Fåne mener at forbrukeren ikke får noen bedre rett ved å fremme kravet mot banken.

– Bankens ansvar er begrenset til de krav forbruker kunne rettet mot selger eller leverandør. Det er derfor ikke slik at leverandører av varer og tjenester kan å nekte å levere, og så forvente at bankene gjør opp med sine skuffede kunder.

Han sier at bankene, i de tilfellene hvor de gjør opp på vegne av leverandører, i neste omgang vil gå på leverandørene for å få tilbake pengene etterpå.

Forbrukerrådet: – Klag til arrangøren først

Artikkelen er oppdatert klokken 14.00 med følgende e-post fra Pia C. Høst, leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet:

«Når man betaler for en vare eller tjeneste med kredittkort, følger det av lov at man kan gjøre samme krav gjeldende mot kredittyter/bank som man kunne mot selger. Hjemmelen er finansavtaleloven § 54b. Vanlige debetkort fra Visa og MasterCard har en tilsvarende regel i sine kortavtaler.

Ved avlysning av arrangement som er tilfelle i denne saken, er det arrangør som har plikt til å utbetale penger hvis man har krav på refusjon, så det er viktig å klage til arrangør aller først».

Forbrukerrådet/Pia Høst

Ifølge Pia C. Høst i Forbrukerrådet har forbrukere flere muligheter til å få refundert penger ved avlysninger.

Foto: John Trygve Tollefsen / Forbrukerrådet

Ifølge Forbrukerrådet går man frem slik hvis man ønsker å gå veien om kortreklamasjon:

  1. Klag til selger, og sett gjerne en svarfrist. Ta skjermbilde eller annen kopi av klagen.
  2. Ta kontakt med banken din, og be om dekning gjennom kortreklamasjon hvis steg 1 ikke fører fram.
  3. Får du avslag fra banken din, kan saken klages til Finansklagenemnda.

Pia C. Høst avviser at klagesaken må sendes til dem før man kan gå veien om kortreklamasjon:

«Du må klage til arrangøren før du går på kortselskapet. Vi har fått inn mange klagesaker og akkurat nå har det ingen hensikt å sende flere saker til oss. Vi prøver nå ut en sak i meklingsinstituttet og etablerer kontakt mellom partene. Forbrukerrådet kan forsøke å komme frem til en minnelig ordning i denne saken, men vi kan ikke avsi bindende rettslige beslutninger slik som i Forbrukerklageutvalget eller domstolene», skriver hun.