Hopp til innhold

Mener politiet tar for lett på råkjøring med elsykler

Vegvesenet i Rogaland har gitt opp kampen mot ulovlige og livsfarlige elsykler. De opplever at politiet ikke følger opp anmeldelser.

Cato Roland

Avdelingsingeniør Cato Roland i Statens vegvesen vil gjerne gjøre en innsats mot trimma elsykler, men føler at han møter veggen hos politiet.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Jeg har anmeldt et par tilfeller, og flere av kollegene mine har gjort det samme, men når det kommer på bordet hos den andre etaten, så blir dessverre dette henlagt.

Avdelingsingeniør Cato Roland i Statens vegvesen er lei. Nå har han og kollegene hans slutta å anmelde det de mener er ulovlige og livsfarlige elsykler.

– Når vi legger en masse arbeid ned i dette, og så bare opplever at sakene blir henlagt, da går luften ut av ballongen for min del, sier Roland.

– Blir mopeder

Stadig flere trimmer de elektriske syklene, slik at de oppnår en hastighet langt over de lovlige 25 kilometerne i timen.

Elsykkel

Med enkle grep kan man få elsykler til å gå mye fortere enn de er konstruert for.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Det dreier seg om sykler med store elektromotorer som holder en fart som gjør at de skulle ha vært registrert som moped eller motorsykkel.

– På grunn av hastigheten kjører de da et registreringspliktig kjøretøy uten førerkort for dette. Egentlig er det jo en moped, sier Roland.

– For dårlig kunnskap

– Det er mange som bygger om elsyklene sine med litt for store motorer i forhold til det sykkelen er laga for, og også gjerne i forhold til det de sjøl er vant til å hanskes med, sier også Tommy Rasmussen.

Tommy Rasmussen, daglig leder i Sandnes-firmaet Ride-It

Tommy Rasmussen selger elsykler i Sandnes.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Han er daglig leder i Sandnes-firmaet Ride-It, som siden 2008 har importert og solgt elsykler. Rasmussen mener kunnskapen om elektriske sykler er for dårlig både hos politiet og vegvesenet. Han registrerer at mange sykler helt opp i 40–50 kilometer i timen på elsykkel.

Det advarer han kraftig mot.

– Hvis du havner i en ulykke med en liten unge eller du sjøl blir påkjørt, så er det jo ingen forsikring som gjelder. La oss si at du blir invalid, eller noen andre blir det som en konsekvens. Da kan du ende opp med ganske mye gjeld, og dårlig samvittighet også, sier Rasmussen.

Har ikke bøtelagt noen

Rune Svendsen som leder trafikkseksjonen ved Stavanger politistasjon, avviser at de henlegger anmeldelsene som kommer inn.

Rune Svendsen

Rune Svendsen leder trafikkstasjonen ved Stavanger politistasjon.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Sakene blir bare henlagt dersom det er ungdom under 15 som sitter på de ulovlige syklene. De er ikke i straffbar alder, og kan derfor ikke straffes. Disse sakene blir ordnet med informasjon til foreldrene, og som regel blir kjøretøyet beslaglagt for det er jo et ulovlig kjøretøy, sier Svendsen.

– Men hvis det er en person over 15, blir ikke saken henlagt. Da blir det som regel en bot til den personen.

Han kan likevel ikke huske at politiet noen gang har bøtelagt syklister på trimma elsykler fordi de har kjørt for fort.

– Den største risikoen for å bli tatt, er nok hvis du havner oppi en ulykke. Da vil jo kjøretøyet bli sjekka, sier Svendsen.

– Rektorer ber om kontroll

Cato Roland i vegvesenet opplever at trimma elsykler er et økende problem.

– Vi blir stadig kontakta av rektorer som ringer og spør om vi kan ha kontroll av akkurat disse tingene ved skolen, sier han.

Men foreløpig blir det altså ingen kontroller, selv om de som jobber med trafikksikkerhet er fullt klar over at disse syklene blir trimma på samme måte som mopeder.

– Vi kunne gått ut med en mye større offensiv mot dette, men for mitt vedkommende er som sagt lufta gått ut av ballongen når den andre etaten bare henlegger sakene, sier Cato Roland.