Else Margrethe Halvorsen har kjøpt saker og ting via Facebook flere ganger. Hun er også aktiv som selger.
Foto: Thomas Halleland / NRK– Jeg kjøpte blant annet dette, sier Else Margrethe Halvorsen, og viser fram et speil som hun ikke har fått opp på veggen.
Hun er en aktiv bruker av Haugalandets kjøp- og salgsgrupper på Facebook. Her kan folk legge ut ting de ønsker å selge, men også ting de ønsker å kjøpe. Det kan være problematisk, mener Forbrukerrådet.
– Folk bør tenke seg om før de byr på en vare, advarer leder av Forbrukerrådet i Rogaland, Edith Nøkling.
– Forpliktende avtale
Gjennom sosiale medier følger en helt ny måte å kjøpe og selge gjenstander på. Nøkling tror at folk tenkte seg bedre om før, da kjøp og salg ble annonsert ved hjelp av rubrikkannonser.
– Via Facebook lar folk seg fort rive med og de tenker ikke over hva de gjør, sier Nøkling.
I dag kan du legge inn bud på det meste ved hjelp av kommentarfeltet på Facebook. Det kan fort ende med et dårlig kjøp, og få skjønner konsekvensene.
– Har du først lagt inn et bud, så har du inngått en forpliktende avtale som til og med er skriftlig, sier Nøkling.
Personen som har skrevet at han eller hun vil kjøpe gjenstanden blir nødt til å gjøre opp for seg. Dette gjelder også personen som vinner budrunden blant de andre i Facebook-gruppen.
– Man skal ikke ta for lett på det å legge inn slike bud, fortsetter Nøkling.
Flere vil ikke betale
Halvorsen har stort sett bare hatt positive erfaringer med kjøp og salg på Facebook. Men det er også flere tilfeller hvor folk opplever å bli behandlet useriøst.
Hun leser fra en av gruppene:
– Etter at en useriøs kjøper ikke hentet eller svarer, blir denne oljelampen lagt ut for salg på ny, minstebud hundre kroner.
Halvorsen er enig i at folk ofte kan være litt kjappe på avtrekkeren – seg selv inkludert.
– Man tenker seg ikke om, man barer byr, sier hun.