Hopp til innhold

– Passasjerene er forsøkskaniner

Flere piloter blir sykmeldt over lang tid fordi de mener luften de puster inn på jobb kan være giftig.

Dr. Susan Michaelis

Susan Michaelis mener hun fikk helsa ødelagt av å fly, nå vil hun fortelle hvor farlig det kan være.

Foto: Inger Johanne Stenberg / creative commons / NRK/Wikipedia

– I en motor som er det en såkalt «hot section» hvor drivstoffet forbrennes, og i denne trekkes det ut luft, helt ufiltrert som kjøles ned og sendes inn i kabinen, forteller pilot Tom Heradstveit.

Han peker og viser på en tegning av en flymotor hvor luften kommer inn, og hvordan den sendes inn i kabinen der både passasjerer og piloter sitter. Dette har blitt gjort i mange år, og nesten alle fly på verdensbasis gjør det sånn.

Les også: Helsa ødelagt av farlig flyluft

Oljedamp inn i kabinen

Men i flere tilfeller oppstår det oljelekkasjer inne i den varme motoren, og oljen fordamper og blir til oljedamp som pustes inn av de om bord. Det mener den tidligere piloten Susan Michaelis skjer oftere enn det noen vil innrømme, og hun mener selv at hun fikk lide for det.

– Jeg pustet inn oljedamp i flere år, helt til jeg ikke fikk fly lenger på grunn av helsa, forteller hun.

Det var flytypen BA-146 som var hennes arbeidsplass, men selv om denne skiller seg negativt ut på statistikken, så er det også meldt om tilfeller i flere andre flytyper.

Nylig offentliggjorde den tyske havarikommisjonen en rapport fra en hendelse i Tyskland i 2010 hvor den ene piloten fikk lammelser i armene, og ikke klarte å gjøre jobben sin. Det var i et fly av typen Airbus A319-132.

– Passasjerene må få vite om dette, det er de som er forsøkskaniner, sier Michaelis oppgitt.

Flere sykemelder seg i lengre perioder

Tom Heradstveit er enig i at det er et problem at luften som sendes inn i kabinen kan være forgiftet, men han avdramatiserer noe.

– I Norge blir ikke dette rapportert så ofte, men det betyr ikke at det ikke er et problem, sier han.

Han kjenner til flere piloter som har måttet sykemelde seg i kortere og lenger perioder, og mener det kan være vanskelig å bevise at sykdom som oppstår kommer fra eksponering for kjemikalier på jobb.

– Derfor vil vi ha måleinstrumenter om bord i flyene, da kan det være lettere å se om det kommer forurenset luft inn, også kan man eventuelt stenge den lufttilførselen en periode, sier han.

Doktorgrad på giftig kabinluft

Susan Michaelis har tatt doktorgrad på giftig kabinluft, og hun mener selv at det er et svært underrapportert problem.

Denne uka er hun i Sandnes for å snakke for representanter for norske bedriftshelsetjenester og andre som jobber med ykeshygiene. Hun mener at det ikke er nok å bare måle eventuell gift i luften, men også bytte ut systemene.

– Foreløpig er det bare en flytype som henter luft rett utenfra, og det er nye Boieng 787, også kalt Dreamliner, det er løsningen, sier hun engasjert.

Dreamliner

Nye Boieng 787 henter luften rett utenfra og er en del av løsningen på gfitig kabinluft mener flere.

Foto: Jonas Sætre / NRK

De fleste flyene i Norge har ikke mange slike tilfeller, men flere fly i Sverige, Tyskland og Storbritannia har rapporterte hendelser.

Mange av de nye flyene Norwegian har bestilt er av Dreamliner-typen, og selv om Heradstveit ikke tror Boing nødvendigvis laget denne nye løsningen med tanke på luftkvaliteten i kabinen så er det en hyggelig konsekvens mener han.

– Det er sånn vi mener det bør være, avslutter han.