Hopp til innhold

«Velkommen til Stavanger. Vi er som alle andre byer»

Like over Burger King planlegges Starbucks midt på torget i Stavanger. Korttenkt og identitetsløst, mener arkitekt.

Starbucks coffee

Stavanger får sin egen Starbucks i løpet av 2014. Responsen er blandet.

Foto: Amy Sancetta / AP

Alexandria Algard

Aleksandria Algard, leder i Stavanger arkitektforening.

Foto: Siri Wichne Pedersen / NRK

– Jeg mener at SR-Bank har et ansvar ovenfor byen med tanke på den historiske tyngden dette bygget har og plasseringen i byen, sier Aleksandria Algard, leder i Stavanger arkitektforening.

Den amerikanske kaffekjeden Starbucks vil etablere seg i deler av lokalene til SR-Bank ved torget i Stavanger sentrum. Deler av byens befolkning jubler, noen rynker på nesen for oppstyret og en og annen protesterer.

Etterlyser langsiktig tenkning

– Jeg mener dette er en kortsiktig løsning. Motivet er å få flere folk på torget, og det er jo alle for, men jeg tror at byutvikling basert på en samling kortsiktige løsninger ikke gir oss den byen vi ønsker å bo i, sier Algard.

– En langsiktig løsning vil være å bygge opp under byens egenart og karakter og at vi bygger opp under våre lokale aktører som vi er stolte av som by. I stedet trekker vi inn en generisk kaffekjede som er i alle byer i verden og tenker at det trekker mye folk, men det trekker fra poeng på vår karakter og unikhet som by, legger hun til.

Frode Sandal

Frode Sandal, informasjonssjef Frode Sandal i Sparebank 1 SR-Bank.

Foto: Jan Inge Haga / SpareBank 1

175 år på torget

SR-Bank i Stavanger sentrum vil altså bytte ut hvelv og bankbokser med kaffe og småkaker. I løpet av 2014 håper aktørene at stavangeravdelingen av den verdensberømte kaffebaren er på plass.

– For vår del handler dette om kunder og en bank i endring. Før gikk vi i banken for å ta ut penger og betale en giro. Det gjør man ikke lengre, og det gir oss mulighet til å bruke lokalene våre på en litt annen måte enn det vi har gjort før, og det har vi lyst til, sier informasjonssjef Frode Sandal i Sparebank 1 SR-Bank.

Han stiller seg uforstående til påstanden om kortsiktig tenkning.

– Er det noen som er langsiktige så er det oss i SR-Bank. Det er 175 år siden vår forgjenger så dagens lys. Vi har vært opptatt av å være skikkelige og langsiktige i løpet av alle disse årene og det har vi tenkt å være fremover også. Vi er opptatt av et mangfold og av å gi muligheter til de som er lokale. Både vi og Starbucks har en solid merkevare og vi tror at dette blir en bra kombinasjon for byen, sier han.

Starbucks til Stavanger.

VIDEO: Pia Fischer viser lokalene som skal overtas av Starbucks i Stavanger.

– Skulle ha invitert en lokal kaffebar i stedet

Algard mener SR-Bank heller burde tatt inn en lokal kaffebar i stedet for amerikanske Starbucks.

– Tenk hvis SR-Bank, i stedet for å leie ut til en så internasjonalt standardisert aktør, støttet en lokale gründere og for eksempel invitert nystartede Lervig Kaffe i Stavanger øst til å ha en kaffebar på torget. Det er noe vi virkelig kunne ha vært stolte av. De kunne ha servert virkelig god kaffe til byens befolkning og til cruiseturistene, sier hun.

– Jeg synes vi må legge listen høyere. Vi kan ikke selge ut på grunnlag av at vi ønsker mere folk i byen. Vi må arbeide med kvalitet og det lokale som vi er stolte av, og det er på den måten vi får folk på torget på lang sikt, en bærekraftig byutvikling, legger hun til.

– Opptatt av det historiske perspektivet

– Dette er en sak vi har vurdert grundig. Starbucks har vært her fem ganger for å de og vurdere selv. De er også opptatt av det historiske perspektivet. Vi er opptatt av at fasaden og torget skal fremstå på en skikkelig måte, sier Sandal.

Algard er uenig.

– Hvis man legger Starbucks til i samlingen vi har rundt torget sier man «Velkommen til Stavanger. Vi er som alle andre byer.» Da har vi tapt, sier Algard.

Starbucks Gardermoen

Starbucks på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Foto: SSP/Henrik Fløymo