– Deler av mannskapet opplevde det hele relativt dramatisk. Det var mye bråk, og alarmer gikk, men de jeg har snakket med, sier de beholder humøret, sier Håkon Roska i Indre Nordhordland Dampbåtlag, som driver skipet.
Det tidligere hurtigruteskipet «Nordstjernen» gikk på grunn i Karmsundet utenfor Haugesund ved 22-tiden mandag. Roska fikk høre om hendelsen samme kveld.
– Det var på vei fra et verft i Polen, og skulle til Bergen, sier han.
Eks-hurtigruteskipet er fredet
Dykkere undersøkte skadene tirsdag ettermiddag. Ifølge Sjøfartsdirektoratet er det hull i flere ballasttanker, vanninntrengning i et lasterom og strukturelle skader på skrog og dekk.
– Den taues trolig til Westcon i Ølen i kveld, sier kommunikasjonsdirektør Eilif Fjon til NRK.
Årsaken til havariet er ennå ikke kjent. Mannskapet er avhørt, og politiet har sikret blodprøve av dem som var ansvarlige for navigeringen. Det er imidlertid ikke konkret mistanke om promille.
Artikkelen fortsetter under videoen.
Roska hadde tirsdag ettermiddag ennå ikke snakket med kapteinen, men er glad for at det kun oppsto materielle skader.
Skipet er fredet, og derfor var også representanter fra Riksantikvaren med da Sjøfartsdirektoratet gikk om bord tirsdag. Skipet ligger nå i Haugesund.
Skal kjøres til verft for egen motor
– Det vi har blitt enige om, er at vi kan få gå til et verft for egen motor for å starte reparasjonene. Det er en del stål som må skiftes, sier Roska.
Han anslår at det kommer til å ta minst en måned å reparere skadene. Torsdag kveld opplyser Sjøfartsdirektoratet at skipet må taues.
Riksantikvaren kommer til å delta i reparasjonsarbeidet, sier seniorrådgiver Erik Småland.
– I utgangspunktet en forsikringssak
– Vi er lykkelige for at det verken var menneskelige eller store materielle skader. Alt er reparabelt, sier Småland.
– Vår rolle blir å ivareta kulturminneinteressen, og samarbeide med eieren om hvordan reparasjonsarbeidet skal legges opp. I utgangspunktet er dette en forsikringssak. Det er vanskelig for oss å foregripe noe, men det er likevel naturlig at Riksantikvaren følger opp et fredet skip, også økonomisk, sier han.