”11 Elleville”

Revyen i Stavangeren får terningkast 6 av vår anmelder Ståle Frafjord.

22 Elleville

Det er originalt, intenst, kreativt og morsomt. Det svinger fra det absurde til det tradisjonelle, fra det elegante til det fandenivoldske.

Av og med; Hege Alsaker, Kathrine Junger Ims, Ole Christoffer Ertvaag, Kjersti Tveterås, Morten O. Sjøthun, Andre Hageseter, Christian Østbø, Anders Brunvær Hauge, Dag Øyvind Løklingholm, Jørgen Helliesen, Christian Danielsen og Martin Vigre.

Regissør/prosjektleder: Rudi Bjørknes Gundersen

Koreograf: Linn Breivik

Foto/video/design: Steffan Junger Ims

For en gjeng!

Det er originalt, intenst, kreativt og morsomt. Det svinger fra det absurde til det tradisjonelle, fra det elegante til det fandenivoldske.

11 ”elleville” leverer en forestilling som er så god, så kompakt og så ungdommelig frekk at man knapt tror det man ser. Med andre ord: Glem alt annet - dette bør du ikke gå glipp av!

Det sitter fra første akkord. Det ene høydepunktet avløser det andre. Og når forstillingen er slutt sitter man glad , utslitt og lykkelig igjen og lurer på hva som egenlig har skjedd.

Hvordan er det mulig at et knippe så unge artister kan levere en nær to timer lang forstilling som til de grader er så allsidig, spennende, spenstig, utfordrende, fornøyelig og til tider så hysterisk morsom? For det er dette de serverer – debutantene - og vi takker og bukker på vegne av fremtiden både for kulturbyen og revybyen.

Unge

De tørre fakta er som følger. ”11 Elleville” er en forstilling av og med sju unge artister på scenen – fire gutter og tre jenter i alderen 18-26 år (de er for unge til å kalle seg kvinner og menn) og et like ungt orkester på fire. De presenterer 22 nummer, noen rene solonummer, noen med hele ensemble og noen med ulike konstellasjoner. Tekstene har artistene skrevet selv (med bidrag fra nr 12 - regissør Rudi Bjørknes Gundersen), over tema som varier fra det tradisjonelle til det absurd originale. Skuespillerprestasjonene til dels svært gode, men det mest fascinerende med revyen er artistenes lek og evne til å overraske og forbause oss.

Våger

Dette er en gjeng som våger, som utfordrer og som gjør det på sin måte, både i form og individuelle uttrykk. Her er det så mye talent på et brett at den etter hvert tradisjonsrike revyscenen Stavangeren nærmest rystes. De safer ikke, men lar det stå til og gjennomfører med stil. Her har man til og med våget å satse på en regissør som ikke kjenner sitt publikum og dens tradisjoner – og takk for det!

Strålende

I nummer etter nummer serverer de oss hylende morsomme, overraskende og verbale og musikalske krumspring. I så måte blir det det nesten urettferdig å trekke frem noen av høydepunktene, men la gå: Kjersti Tveterås er glimrende som dansktalende løsbrystselger og minst like god i rollen som hodejeger. Et fantastisk komedietalent i to strålende nummer der hun selv står som tekstforfatter alene og sammen med Andre Hageseter. Sistnevnte er et multitalent som ikke bare har skrevet en rekke av tekstene i revyen, men som også behersker både sangen, imitasjonen og kroppspråket. Christian Østbø er minst like strålende som polsk sangerinne og Ole Christoffer Ertvaag er fandenivoldsk og aggressiv i sin kjendisfest. Bare for å nevne noe i rekken.

Kommet langt

Stavangers revyverden har i en årrekke skreket etter nye talenter, nye ideer, nye innfallsvinkler, nye tanker, ansikter og figurer. Her får vi dem plutselig servert på rekke og rad av en gjeng som de av oss som har passert 45 vil karakterisere som ungdom, men som allerede er kommet lengre enn sine eldre og langt mer berømte kollegaer på flere områder.

Visst er de unge, men likevel er dette en gjeng en ”skolert” gjeng. Flere av dem har lang erfaring fra barneteateret på Rogaland teater. De besitter både skuespillererfaring og sceneerfaring, har spilt under dyktige regissører, har utviklet talentet gradvis og er i revydebuten så ubeskjedne scenisk at det er en fryd. Flere av artistene har også erfaring fra det unike miljøet som Jon Arne Sægrov har skapt gjennom Gosen-revyen. Det synes på scenen. Men i tillegg til dette er utøverne så forskjellige i uttrykk og besitter så ulike talenter at revyen i sum blir en forstilling som er langt mer profesjonell enn man kunne forvente alderen tatt i betraktning.

Feilskjær

Av og til tar man seg vann over hodet. Det skjærer litt ut når man drar til og forsøker på det nær umulige ved å dra flerstemtheten fra Les Miserable inn på Stavangeren. Men hva gjør vel det når høydepunktene er så til de grader mange, uttrykkene er så mangfoldige og forestillingen i sum fremstår som skremmende god?

Trenger dem

Som nær sagt sedvanlig er det Kvammen &Sægrov produksjoner AS som står bak oppsetningen. Det fortjener de stor ros for. De har på egen bekostning latt talentene få muligheten. For produksjonsselskapet må denne revyen være et økonomisk sjansespill og nettopp derfor er det flott at disse 11 elleville er gitt denne muligheten.

Kvammen & Sægrov har fungert som jordmødre, men forløsningen er unnagjort med laud og hver og en på scenen er i full stand til å stå på egne ben i fortsettelsen. Da trenger de publikum. Og når Stavanger trenger dem sårere enn sårt, la dem for guds skyld få lov til å spille – lenge!