– Jeg lager en slange. Den kan spise deg helt opp!
Nicole i Dusavika barnehage i Stavanger er travelt opptatt med det hun kan best: Leke. Akkurat nå holder hun på å lage en slange av grønn modellkitt, og det tar ikke lang tid før krypet har fått både øyne og munn.
Å leke er det aller viktigste som skjer i norske barnehager. Og leken skal skje på barnas premisser og uten avbrytelser fra de voksne. Det mener daglig leder Frøydis Lindaas i Dusavik barnehage.
Viktig for konsentrasjonsevnen
– Hvis vi går bort og spør hvordan de har det eller om de koser seg, tar vi de ut av leken og avbryter barna. Leken er veldig viktig for å opparbeide konsentrasjonen til ungene, forklarer hun.
Tirsdag ble barnehagedagen markert i barnehager landet rundt. Temaet i år er hvordan barnehagene jobber med lek og lekens betydning for barns vennskap.
Lindaas oppfordrer i stedet voksne til å holde seg i bakgrunnen når barna leker, og heller vente til barna eventuelt tar kontakt fordi de trenger hjelp til noe eller vil at de voksne skal leke sammen med dem.
– Leken er barns måte å få bearbeidet følelser, inntrykk og opplevelser på. Lek er en fantastisk måte å opparbeide konsentrasjon på, og noe av det viktigste barna gjør, sier hun.
- Les også:
– Lek er livet
– Lek er livet for barn. Det er lek som driver dem, det er der de finner glede og stimulering, sier Ingunn Størksen, som er professor i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.
Hun er enig med Frøydis Lindaas i at barn som sitter konsentrerte i sin egen lek, ikke bør avbrytes av voksne.
– Barna må følge med på innspillene fra de andre ungene, og det er blant annet dette samspillet som krever konsentrasjon. I tillegg utvikler de språket sitt, fantasien sin og motorikken sin når de leker, sier Størksen.
På barnas premisser
I Dusavik barnehage har noen av ungene satt seg ned med togsett og bygger ivrig en togbane. Lindaas holder seg på avstand og bare observerer barna.
– Men er det ikke hyggelig når de voksne hiver seg med i leken?
– Jo, selvsagt kan det være det. Men vi må leke på barnas premisser, og ikke forsøke å styre leken deres, sier Lindaas.
Også professor Størksen understreker at voksne kan være med og leke med barna.
– Man trenger ikke være livredd for å bli med i leken. Hvis leken er i ferd med å kollapse eller noen av barna ikke finner seg helt til rette, kan en voksen steppe inn, sier hun.