– Voksne må ikke forstyrre barn som leker

Ikke avbryt ungene når de leker. Det kan ødelegge konsentrasjonsevnen deres, advarer barnehageleder.

Barn leker i Dusavik barnehage i Stavanger

Tirsdag ble barnehagedagen markert i Dusavik barnehage i Stavanger. Daglig leder Frøydis Lindaas er opptatt av at leken ikke skal bli avbrutt av voksne.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Jeg lager en slange. Den kan spise deg helt opp!

Nicole i Dusavika barnehage i Stavanger er travelt opptatt med det hun kan best: Leke. Akkurat nå holder hun på å lage en slange av grønn modellkitt, og det tar ikke lang tid før krypet har fått både øyne og munn.

Å leke er det aller viktigste som skjer i norske barnehager. Og leken skal skje på barnas premisser og uten avbrytelser fra de voksne. Det mener daglig leder Frøydis Lindaas i Dusavik barnehage.

Nicole går i Dusavik barnehage

Nicole går i Dusavik barnehage i Stavanger. Hun synes modellkitt er noe av det aller morsomste å holde på med.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Viktig for konsentrasjonsevnen

– Hvis vi går bort og spør hvordan de har det eller om de koser seg, tar vi de ut av leken og avbryter barna. Leken er veldig viktig for å opparbeide konsentrasjonen til ungene, forklarer hun.

Tirsdag ble barnehagedagen markert i barnehager landet rundt. Temaet i år er hvordan barnehagene jobber med lek og lekens betydning for barns vennskap.

Lindaas oppfordrer i stedet voksne til å holde seg i bakgrunnen når barna leker, og heller vente til barna eventuelt tar kontakt fordi de trenger hjelp til noe eller vil at de voksne skal leke sammen med dem.

– Leken er barns måte å få bearbeidet følelser, inntrykk og opplevelser på. Lek er en fantastisk måte å opparbeide konsentrasjon på, og noe av det viktigste barna gjør, sier hun.

– Lek er livet

– Lek er livet for barn. Det er lek som driver dem, det er der de finner glede og stimulering, sier Ingunn Størksen, som er professor i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.

Hun er enig med Frøydis Lindaas i at barn som sitter konsentrerte i sin egen lek, ikke bør avbrytes av voksne.

– Barna må følge med på innspillene fra de andre ungene, og det er blant annet dette samspillet som krever konsentrasjon. I tillegg utvikler de språket sitt, fantasien sin og motorikken sin når de leker, sier Størksen.

Frøydis Lindaas i Dusavik barnehage

Frøydis Lindaas er daglig leder i Dusavik barnehage. Hun mener barn skal få leke i fred uten at voksne bryter inn for å spørre om det går bra.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

På barnas premisser

I Dusavik barnehage har noen av ungene satt seg ned med togsett og bygger ivrig en togbane. Lindaas holder seg på avstand og bare observerer barna.

– Men er det ikke hyggelig når de voksne hiver seg med i leken?

– Jo, selvsagt kan det være det. Men vi må leke på barnas premisser, og ikke forsøke å styre leken deres, sier Lindaas.

Også professor Størksen understreker at voksne kan være med og leke med barna.

– Man trenger ikke være livredd for å bli med i leken. Hvis leken er i ferd med å kollapse eller noen av barna ikke finner seg helt til rette, kan en voksen steppe inn, sier hun.