– Ville valgt bort nynorsken

Flere elever har nynorsk som hovedmål kun for å forberede seg på å ha det som sidemål senere.

Nei til nynorsk

(Illustrasjonsfoto)

Foto: Scanpix

Utdanningsdirektoratet arbeider i disse dager med å se på hvordan elever skal bli bedre i norsk, og et av alternativene er å fjerne karakter og eksamen i sidemål.

De fleste elevene ved Rennesøy skole utenfor Stavanger er positive til forslaget. Kirsten Øvregaard er lærer ved skolen. Hun vil ikke kalle det en sidemålsdebatt, men en nynorskdebatt.

– I bunn og grunn er det nynorsken dette handler om. Det er nynorsken som står for hugg, og som er i en kritisk situasjon. Det handler ikke om bokmål, så når vi snakker om sidemål kan vi like godt si nynorsk.

Har nynorsk, men vil ikke ha det

De fleste klassene ved Rennesøy skole er delt mellom nynorsk og bokmål. Morten Håvastein har nynorsk som hovedmål, men vil bytte til bokmål når de begynner på videregående.

– Jeg mener at vi ikke hadde trengt å hatt nynorsk selv om jeg har det selv. Den eneste grunnen til at jeg har nynorsk er for å få det lettere i sidemål senere. Det er ikke noe tvil om at bpkmål er lettere enn nynorsk. Selv om man har hatt nynorsk som hovedmål i syv år, kan man også bokmål når man begynner i åttende, sier han.

– Lettere å få god karakter med kun ett mål

Tiril Fristad Skogland er bokmålselev og Therese Gangnes er nynorskelev. Begge jentene tror det ville bli lettere å lære seg norsk ordentlig dersom hovedmålet fikk mer fokus.

– Det blir lettere å fokusere skikkelig, og da greier man kanskje å få en bedre karakter enn det man hadde hatt med to målformer, sier Fristad Skogland.

– Det er bedre å lære et språk skikkelig enn å lære to halvveis. Man ville jo heller ikke lært seg spansk og italiensk samtidig, sier Gangnes.

– Nynorsken vil bli nedprioritert

Finn Opsahl er norsklærer ved skolen, og mener at norskfaget slik det har blitt i dag er alt for omfattende. Han tror likevel ikke en svekking av sidemålet er veien å gå.

– Hvis målet er å styrke norskfaget så tror jeg det er en dårlig idé å kutte ut egen karakter og eksamen i sidemål. Hvis det er emner man ikke blir testet i vil det automatisk bli nedprioritert, sier han.

– Vil vi ta vare på nynorsken?

Kirsten Øvregaard er einig med Opsahl, og tror heller man bør se på andre endringer for å gjøre norskfaget overkommelig. Hun tror spørsmålet nå er om vi vil ha nynorsk eller ikkje.

– Spørsmålet er om vi vil ta vare på det eller ikke. Det ville vært veldig trist hvis nynorsken forsvinner. Det er et stort og rikt språk, men kanskje er vi er for dårlige i det, underviser for dårlig i det og bruker det for lite, sier Øvregaard.

Morten Håvarstein er ikke i tvil om hvilken målform han ville ha valgt dersom sidemålsundervisningen hadde blitt svekka.

– Da hadde jeg sluppet å tenke på nynorsken. Jeg har ikke lyst på det hvis jeg ikke trenger å ha det, sier han.