– Når det gjelder matematikkfaget må en konsentrere seg om færre emner og ha mere pugging og mer repetisjon. Det er det som skal til. Det virker, sier Geir Allan Stava, lærer ved Åkra ungdomsskole.
Han stilte til Sola-møtet i dag der næringslivet og politikerne møttes for å diskutere fremtiden til Rogaland.
Statsminister Erna Solberg snakket om skole og kunnskap i sitt innlegg fra talerstolen og roste Smeaheia barneskole i Sandnes som har brukt russisk pedagogikk i matteundervisningen.
– For dårlig
Stava støtter initiativet.
– Det er altfor mange emner. Elevene klarer ikke å ta inn over seg alt og derfor lærer de ingenting skikkelig. Det kreves pugging og repetisjon i matematikk. Det er helt nødvendig, sier han.
Han mener mattekunnskapene barn tilegner seg i løpet av de syv årene på barneskolen ikke holder mål.
– Jeg er ungdomsskolelærer og ser hvordan de er når de begynner på ungdomsskolen. Det er utrolig mange som ikke behersker de fire regneartene når de begynner på ungdomsskolen og det er for dårlig, sier han.
– Øving er viktig
Han får støtte fra statsministeren.
– Jeg er veldig opptatt av at øving er viktig. Faktumet i dag er nok at de beste skolene har gått tilbake til å øve tøffere både på gloser i fremmedspråk og på matteoppgaver. Mange sier at norske matteelever regner for lite og øver for lite på oppgaver. Da sitter ikke kunnskapen godt nok og det vil være mange som får hull fremover. Han har et poeng i at vi må øve mere, sier Erna Solberg.