Strømmen vi får fra strømnettet blir dyrere i såkalte rushtider. Når mange bruker strømnettet går prisen opp. Hva med om vi i disse rushtidene kan bruke strøm vi har produsert selv?
Det gjør nå Sameiet Solvang i Stavanger. På taket ligger de 66 solcellepanelene klare til å produsere kortreist fornybar energi til en batteribank.
Det unike med denne løsningen er at beboerne får kontroll over eget strømforbruk. Batteribanken gjør at de kan bruke egenprodusert strøm i de dyre rushtidene.
– I dette tilfellet brukes energien til å lade elbiler, sier Ketil Annar Albretsen Granbakken, salgs- og markedsdirektør i Smartly AS, et datterselskap til Lyse-konsernet.
Å mellomlagre strøm i hjemmet har ikke så mange prøvd seg på enda, men nå har teknologien kommet så langt at dette lar seg gjøre.
Og styret i sameiet var ikke vanskelige å be. Nå er Bate det første boligselskapet i Norge som tester ut denne løsningen.
– Når vi nå har fått elbillading på toppen av det vanlige energiforbruket, så trenger vi å styre energien bedre. Å ha egenprodusert energi som du kan bruke akkurat når du trenger det, gjør at vi klarer å redusere forbruket økonomisk sett, forklarer Granbakken.
Betaler 200 kroner hver
Pilotprosjektet er en del av ett større forskningsprosjekt kalt Invade. Prosjektet har fått tildelt 125 millioner kroner fra EU.
– Vi har installert tre batterier som til sammen kan lade opp til 30-kilowatttimer, sier Paul A. Boxill, som er administrerende direktør for Bate boligbyggelag.
Solcellestrømmen skal være nok til å dekke elbil-lading og fellesområdene i sameiet. Produseres det mer strøm, kan dette selges tilbake til strømnettet.
– Vi prøver dette ut for å prøve om vi kan få denne type kommersielle løsninger til å fungere i virkeligheten. Vi har enda ikke alle svarene, men vi synes det er spennende å kunne teste ut denne typen løsninger, for å lære av det, sier han.
- LES OGSÅ:
Beboerne betaler i underkant av 200 kroner for tjenesten, som ikke er lønnsom for Bate på nåværende tidspunkt.
– Vi investerer penger for å se hva vi får ut av det. Solceller er per i dag ikke så lønnsomt, men vi ser at kostnadene på slike løsninger går ned hvert år, og jeg tror på sikt kommer vi til å se at dette er fornuftig, sier Boxill, som har yst å sette i gang flere like piloter i andre boligfelt.
Elbilen utfordrer
Knut Erik Giljarhus leder forskningsprosjektet Future Energy Hub på Universitetet i Stavanger.
– Det som er interessant er samspillet mellom de forskjellige energikildene. Hvordan elbiler med sine batterier kan bidra til å endre flyten av energi. Det blir spennende å se på mulighetene som finnes der, sier Giljarhus.
Han tror denne type energilagring har en framtid og er viktig.
– Vi trenger mer energi og vi trenger å bruke den energien vi har mer effektivt i framtiden, på grunn av økningen av elbiler og fordi vi må redusere andre type energiformer, forklarer han.
- LES OGSÅ: