Hopp til innhold

– Se bort fra korrupsjon, vi har ikke råd til å vente

Valg av nye redningshelikoptre for 16 milliarder kroner står mellom et lite helikopter med lang ulykkeshistorikk, og et stort helikopter fra et korrupsjonstiltalt selskap.

Per Gram er pensjonert pilot og var med på å starte prosessen for å få nye redningshelikopter i Norge. Han mener at en korupsjonssak som rammer selskapet bak helikoptertypen AgustaWestland 101 ikke bør påvirke valg av helikopter.

►SE VIDEO: Her forklarer Per Gram hvorfor han mener at Norge ikke bør ta hensyn til korrupsjonssaken som AgustaWestland er innblandet i.

EC225 i norsk drakt

Eurocopter sin EC225. Bildet er datamanipulert for å vise hvordan den vil se ut i den norske dekoren som er på Sea King i dag.

Foto: EUROCOPTER

AW101

AgustaWestland sitt helikopter AW101.

Foto: AgustaWstland

– Det er så viktig for Norge å velge nye redningshelikopter at vi ikke tåler nye utsettelser. Dette handler om menneskeliv, glem korrupsjonen, sier den pensjonerte piloten Per Gram.

Han er oppgitt over en prosess han har vært del av siden oppstarten i 2002 frem til han ble pensjonert i 2005; nemlig jobben med å finne en erstatter for dagens utdaterte Sea King-redningshelikopter.

Det har tatt mer enn tolv år å komme frem til de to helikoptertypene som politikerne snart skal velge mellom. De to utvalgte helikoptrene er AgustaWestlands 101 (AW 101) som blir levert av et Italiensk selskap nylig tiltalt for korrupsjon, og EC725/225 (Super Puma 2) som allerede har opparbeidet seg en lang ulykkeshistorikk.

I India truer de nå med å avslutte hele kontrakten om AW101 på grunn av korrupsjon, men Per Gram mener at Norge ikke har råd til å ta denne type hensyn.

Han mener staten må gå for helikoptertypen som vil være best egnet som redningshelikopter ut fra et faglig ståsted, og han har en klar favoritt.

– Vi må ha et stort kraftfullt helikopter med stor plass, stor rekkevidde og høy hastighet. Så vi har egentlig ikke noe valg, vi må gå for AgustaWestland 101 (AW 101), sier Gram.

Dilemma mellom to onder

Kandidaten fra Eurocopter er militærversjonen av en maskin som har vært involvert i flere ulykker, og som inntil få måneder siden hadde flyforbud på grunn av en ulykke utenfor Shetland i oktober i fjor.

Gram er overrasket over at det er de to typene som nå er igjen i konkurransen, men mener valget er enkelt. Og det er ikke ulykkeshistorikken til Super Puma som er problemet.

Per Gram har egen mappa om helikoptersaken

Per Gram har brukt mye tid på helikoptersaken, også etter at han ble pensjonert. Her viser han frem en rapport han har skrevet om saken.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Alternativet er for lite. Rett og slett. Helikopteret er fint, og flygerne elsker det. Men hvis du skal laste inn halvparten av det som står i spesifikasjonene så blir det veldig trangt, sier Gram engasjert.

Og han får støtte fra Stortinget. Jan Arild Ellingsen er stortingsrepresentant fra Nordland og med i justiskomiteen. Han omtaler redningshelikoptrene som sin hjertesak. En hjertesak han nå innser har blitt et dilemma mellom det lille EC725 med lang ulykkeshistorikk, og det store AW101 hvor moderselskapet er tiltalt for korrupsjon.

– I utgangspunktet forhandler jo ikke Norge med selskap som er dømt for, eller under mistanke om korrupsjon fordi det er et dårlig signal å drive business med noen som jukser i slike prosesser, sier Ellingsen.

– Skal man da vente til det har kommet en avgjørelse eller dom i korrupsjonssaken?

– Da er vi tilbake til to onder, når man allerede har brukt ti-tolv år er skandalen er komplett. Om vi må bruke seks måneder til for å hindre at skandalen får enda en dimensjon så er det bedre å gjøre det, enn å ende med en sak hvor prosessen må starte på nytt.

Saken fortsetter under videoen

Per Gram er svært engasjert i debatten om hvilke redningshelikopter Norge bør gå for. Han mener vi ikke kan bry oss om at det ene er involvert i en korupsjonssak.

Kan gå mot utsettelse

Det var i februar 2013 at to toppsjefer i AgustaWestlands moderselskap Finnmecanica i Italia ble arrestert, og senere tiltalt for korrupsjon i forbindelse med salg av helikopter til indiske myndigheter.

Senere har dessuten AgustaWestland gått til voldgiftssak mot India fordi de ikke har fått betalt for helikoptrene som er levert.

– Departementet er kjent med den pågående saken i India/Italia og arbeider med å få full oversikt over de faktiske og rettslige forhold i saken, er svaret fra Justis- og beredskapsdepartementet når det gjelder kontrakten som etter planen skal tildeles før jul.

Prosjektlederen for utvalget som har kommet med sin anbefaling til departementet bekrefter at Norge kan trekke seg.

Bjørn Ivar Aarseth

Bjørn Ivar Aarseth i prosjektgruppa Nawsarh har nå sendt sin anbefaling til Justis- og beredskapsdepartementet.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

– Kontrakten gir hevingsrett dersom leverandøren blir dømt for korrupsjon. Ytterligere spørsmål om heving må vi komme tilbake til dersom AgustaWestland blir tildelt kontrakt og dersom de blir dømt i korrupsjonssaken, sier Bjørn Ivar Aarseth.

Det vil si at valget av helikopter i Norge kan ta enda lengre tid.

18. oktober ble innstillingen fra Nawsarh sendt til Justisdepartementet, og det er nå en ny justisminister som nå skal behandle saken før den sendes til Stortinget.

– Jeg håper dagens justisminister gjør seg de nødvendige refleksjoner før han sender saken over til Stortinget. Ingen ønsker seg en politisk skandale når det gjelder et verktøy som er så viktig for hele Norge og aller helst Kyst-Norge, mener justisminister Anundsens partifelle Jan Arild Ellingsen.

– Dette handler om norske liv

Departementet jobber nå med å samle inn mer informasjon for å ta riktig avgjørelse, men en mulig utsettelse på grunn av korrupsjonssaken har ingenting med Norges valg å gjøre mener pilot Per Gram.

– Dette handler om norske liv og hva som skjer utenlands synes jeg ikke er noe interessant. Man kan ikke kjøre en ny prosess nå, det tillater ikke tiden i det hele tatt.

– Hva vil skje om man trekker seg fra et eventuelt AgustaWestlands-kjøp?

– Det blir start fra bunnen i bakken. Det er helt klart at det blir en forferdelig forsinkelse, sier Gram.

Etter at korrupsjonsmistankene mot AgustaWestland kom i februar frøs India sine betalinger til selskapet. Bare tre av de tolv bestilte maskinene er levert, og India truer med å si opp hele kontrakten.

AgustaWestland har gått til voldgiftssak mot India for å få betalt, og 13. oktober møter selskapet i indisk rett for å forklare hvorfor kontrakten ikke bør kanselleres. Samtidig er rettssaken mot de korrupsjonstiltalte i Italia utsatt til slutten av november melder den indiske avisen The Hindu.

Avgjørelsen om nye norske redningshelikoptre skal etter planen tas innen utgangen av 2013.