Men kampen for bybanen var ikke forbi.
– Dette er en hundreårsbeslutning, og så har denne regionen råd til å si nei til å ta i mot fire milliarder kroner for å realisere en bybane. Det er en ukledelig barnslighet, sier nesteleder i transportkomiteen på Stortinget, Abid Raja.
For vinglingen omkring kollektivløsning på Nord-Jæren har vært unødvendig og rotete, synes Raja. Sammen med resten av komiteen var han i dag i Stavanger for å snakke om transport og kollektivtrafikk. Med seg hadde han advarselen om at Nord-Jæren nå må kjenne sin besøkelsestid. Han sier ny regjering betyr endringer i finansiering av kollektivløsninger.
– Den nye økonomiske situasjonen er at man får femti prosent for å realisere bybane. Da er min oppfordring til Høyres fylkesordfører og de andre ordførerne å ta kampen på ny. Snu, og gi signalet til Ketil Solvik-Olsen, så skal vi levere femti prosent av pengene til bybanen, sier Raja.
- Les også:
- Les også:
Lei av krangling
Men Arbeiderpartipolitiker Eirin Sund vil ikke ta opp saken på nytt. Hun sier saken er avsluttet.
– Engasjementet har han i alle fall, men jeg tror han rører borti ting han skulle holdt fingrene unna. Vi har holdt på i mange år og diskutert dette. Regionen har gått for bussvei. Jeg er lei av at vi krangler og styrer, nå synes jeg vi skal bygge bussveien og få kollektivandelen opp, sier Sund.
Men Raja på sin side er sikker på at signaler fra regionen kan får Solvik-Olsen til å bygge bybane, en bybane dagens samferdselsminister strengt tatt aldri har hatt lyst på. Og hvis Rogaland sier nei til pengene Raja lover, forsvinner de til trønderne som også leker med tanken om bybane.
– Send signalet til Solvik-Olsen, så skal vi sørge for at han får halvparten av pengene på plass, sier Raja.
– Ikke si nei til denne gavepakken, legger han til.
Forventer halvparten uansett
Han sender stafettpinnen videre til fylkesordfører Janne Johnsen, og ber henne ta en ny runde. Men Johnsen sier hun forventer å få statlig finansering uavhengig om det velges buss eller bane.
– Vi har forventninger om å få halvparten av det det koster å finansiere denne bussveien. Jeg har ingen signaler om det ennå, og før det har kommet signaler om det, kan jeg ikke ta alvorlig utspill fra hvilken som helst stortingspolitiker som slenger om seg med summer. Jeg forholder meg til de systemene vi har, sier Johnsen.
- Les også:
Det er nevnt anslag som åtte milliarder kroner for å få første fase av bybanen opp å gå. Mens det tidligere har vært nevnt ulike beløp fra regjeringshold for å få bygd kollektivløsningen, jobber den nye regjeringen med nye støtteordninger. Men ingenting er avgjort.
Raja går derimot langt i å si at støtten er avhengig av om det velges bybane. Men det er hverken Johnsen eller Sund med på.
– Jeg forventer at vi får pengene uansett om vi bygger bybane eller bussvei, vi går for bussvei og det krever statlig finansering. Sånn sett er det fint at Raja garanterer at milliardene skal trille vår vei. Men det hadde jeg forventet uansett, sier Sund.