Hopp til innhold

– Samferdsel er budsjettvinner

Ryfast, Eiganestunellen, Tysdalsstranda, Helleland, Krossmoen, og flere fylkesveger styrkes i statsbudsjettet.

Geir Pollestad

Geir Pollestad utpeker samferdsel som en av vinnerne i årets statsbudsjett.

Foto: Øystein Ellingsen

Se full oversikt over Rogalands andel av statsbudsjettet her.

– I statsbudsjettet har Ryfast for første gang fått omtale, og det er et viktig steg fremover. I tillegg er Eiganestunellen, som er en forutsetning for Ryfast, omtalt, sier stortingsrepresentant fra Rogaland, Geir Pollestad.

Ifølge han skal regjeringen ta endelig stilling til prosjektet når kvalitetssikringen er ferdig i løpet av året.

– Disse to prosjektene henger sammen fysisk, og politisk. Det er svært viktig at begge er nevnt i statsbudsjettet, og det er et steg mot fastlandsforbindelse til Ryfylke, sier han.

Fra statsbudsjettet:

  • Samferdselsdepartementet legger til grunn at Ryfast bygges som et riksveganlegg, og inngår i riksveg 13 etter trafikkåpning. Det er lokalpolitisk tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av Ryfast. Ekstern kvalitetssikring er startet. Regjeringen vil først ta stilling til prosjektet etter at kvalitetssikringen er gjennomført.

  • Prosjektet omfatter to undersjøiske tunneler mellom Stavanger og Hundvåg og mellom Hundvåg og Solbakk i Strand kommune. Hundvågtunnelen er om lag 5,5 kilometer, og Solbakktunnelen er om lag 14 kilometer lang. Utbyggingen av Ryfast er avhengig av at deler av Eiganestunnelen i Stavanger blir bygd.

– Dette betyr at staten ser for seg at dette prosjektet skal realiseres. De tar et lite forbehold om ferdigstillelse av ekstern kvalitetssikring, men jeg velger å tolke dette som et positivt signal på at prosjektet er på vei til Stortinget, sier samferdselssjef i Rogaland, Gunnar Eiterjord.

Rassikring ved Tysdalsstrand

– Det videre arbeidet ved Tysdalsstranda blir fulgt opp det videre arbeidet ved Tysdalsstranda, sier Pollestad.

Det har vært flere runder for å få rassikret den svært rasutsatte strekningen på langs Tysdalsvatnet der en mann mistet livet i mars i fjor.

– Arbeidet med ny jernbanebro på Helleland ved E39 blir videreført, Solasplitten blir videreført, i tillegg ligger det inne penger til videre utbygging av veilys fra Krossmoen til Vest-Agder grensen på E39, sier han.

Fra statsbudsjettet:

  • Regjeringen foreslår å bevilge midler til fullføring av prosjektet E39 Stangeland – Sandved og til refusjon til Sandnes kommune. I tillegg er det forutsatt midler til første etappe i ombyggingen av Susortkrysset på E39.
  • Regjeringen foreslår å bevilge midler til utbedring av E39 ved Helleland jernbanebru. I tillegg er det satt av midler til å videreføre arbeidet med veglys på E39 på delstrekningen mellom Vest-Agder grense og Krossmoen.
  • Regjeringen foreslår å bevilge 125 millioner kroner til prosjektet riksveg 13 Tysdalsvatnet. Prosjektet omfatter omlegging av riksveg 13 på strekningen Vatne – Skreppeneset gjennom bygging av 3,5 kilometer tunnel og 1,6 kilometer ny veg i dagen. Gjennomføring av prosjektet vil gjøre riksveg 13 sikrere forbi det mest rasutsatte punktet ved Svoa. Anleggsarbeidene startet i februar 2011, og prosjektet ventes åpnet for trafikk høsten 2013. De foreslåtte midlene i 2012 er i sin helhet forskutterte midler fra Rogaland fylkeskommune.
  • Utbedringen av riksveg 13 mellom Osberg og Kilane videreføres i 2012.
  • Regjeringen foreslår også å bevilge midler til å fullføre prosjektet riksveg 13 Osberg i Suldal kommune. Prosjektet åpnes for trafikk i desember i år.

– Stramt budsjett

– Det viktige er jo at det er et stramt budsjett, men samferdsel er en av budsjettvinnerne, sier Pollestad.

Det er også satt av midler som fylkeskommunen skal disponere til utbedring av fylkesveinettet.

– Det gir mer penger til drift og vedlikehold av veiene, til små viktige prosjekt, og til satsing på trafikksikkerhetstiltak lokalt. I tillegg ligger det inne en budsjettandel til fylkeskommunene som skal brukes til fylkesvegnettet, som utgjør det meste av veinettet i Rogaland, sier han.

Disse budsjettmidlene skal nå studeres på fylkesplan av blant andre samferdselssjef Eiterjord.

– Vi må gå litt mer nøye inn i disse rammene før vi kan si om det er tilstrekkelig, sier han.

Rogfast er ikke med

Rogfast, prosjektet som skal erstatte ferjesambandet Mortavika-Arsvågen er ikke nevnt i statsbudsjettet.

– Det er ikke noen overraskelse. Statens vegvesen har fått så mye midler til reguleringsplanlegging at de kan holde fullt trykk på denne likevel, sier Eiterjord.

Han håper byggingen kan komme i gang i 2014.

– Rogfast har ikke kommet så langt at det ligger inne i budsjettet, men det er full trykk på prosjektet. Jeg er sikker på at Rogfast vil bli realisert, men vi må erkjenne at det er et gigantprosjekt, et generasjonsprosjekt, men vi skal holde trykket oppe. I statsbudsjettet er det ikke noen steg fremover for Rogfast. Dette er fordi prosjektet ikke var klart for det, sier Pollestad.

Se full oversikt over Rogalands andel av statsbudsjettet her.