Hopp til innhold

– Ubegrunnet og useriøs kritikk

Petroleumstilsynet er for slapt og må bli strengere, mener Bellona. Tilsynsdirektør Magne Ognedal begynner å bli lei av det han kaller lite konstruktiv kritikk.

Petroleumstilsynets direktør Magne Ognedal

Petroleumstilsynets direktør Magne Ognedal svarer på kritikken fra Bellona, og mener den er ubegrunnet.

Foto: Hansen, Alf Ove / SCANPIX

Petroleumstilsynet er for passive og følger ikke opp krav til helse miljø og sikkerhet, skriver Bellona under tittelen «Petroleumstilsynet må bli tøffere» i en kronikk i dagens Stavanger Aftenblad.

Bellona mener tilsynet må kunne gå fortere til anmeldelse av alvorlige feil på sokkelen. Den kritikken faller ikke i god jord hos tilsynsdirektør Magne Ognedal.

– Stortinget og regjeringen har sagt at vi skal være verdensledende på HMS. Det er målet vårt. Ikke antall politianmeldelser. Denne artikkelen opplever jeg som lite konstruktiv, sier han.

– Fri barneoppdragelse av oljeselskapene

Karl Kristensen

Karl Kristensen er rådgiver for industri og avfall i Bellona.

Foto: Bellona

Ognedal begynner å bli lei av det han kaller ubegrunnet kritikk fra Bellona. Karl Kristensen i Bellona holder fast på sitt, tilsynet må bli tøffere.

– Hvis du skal sammenligne Ptil med en lege så har de en rimelig god evne til å stille riktig diagnose, men vi mener de er for dårlige til å skrive ut riktig medisin, sier Kristensen.

Skal ikke selskapene ta ansvar selv?

– Det er nok delte meninger om fri barneoppdragene, men jeg tror de fleste er enige om at fri barneoppdragelse som tilnærming til håndtering av oljeindustrien ikke nødvendigvis er en gunstig opptreden, sier han.

Mener Ptil ser gjennom fingrene

Magne Ognedal, direktør i Petroleumstilsynet

Magne Ognedal, direktør i Petroleumstilsynet.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Derfor ber Bellona tilsynet om å skjerpe seg, og kjøre en hardere linje ovenfor oljeselskapene. I kronikken skriver de at tilsynet ser igjennom fingrene med vedlikeholdsetterslep, manglende kontroll og knebling av ansatte.

– Bellona fortsetter med strategien sin, og prøver å skape oppmerksomhet rundt et eller annet som jeg ikke får helt tak i på en slik måte at det fremstår som useriøst, sier Ognedal.

– Det er mange påstander som ikke underbygges og begrunnes. For eksempel påstanden om at arbeidstagerorganisasjonene er kneblet. Jeg har en helt annen virkelighetsforståelse i forhold til rollen de ivaretar. De er i hvert fall ikke kneblede, legger han til.

Ptil: – Heller dialog enn anmeldelse

I 2011 sendte Arbeidstilsynet på land 67 anmeldelser, men ingen hendelser på sokkelen ble anmeldt av Petroleumstilsynet. De vil heller være med i prosessen med politiet og føre dialog med selskapene, og mener det er en bedre løsning.

– Så kan en spørre hva som er resultatet av at Arbeidstilsynet kommer med alle disse. Hva oppnår man? Det er det ingen som sier noe om. Vår tilnærming er strukturert for å få til forbedring i petroleumsvirksomheten, sier Ognedal.

Kristensen og Bellona, mener det ene ikke utelukker det andre.

– Det er ikke det at vi ønsker å anmelde for anmeldelsens egen del, men når det skjer grove brudd på regelverket som helt klart er straffbart er det en grov tjenesteforsømmelse, slik vi ser det, at myndighetene ikke bidrar til at det blir anmeldt, sier han.

Bellona: – Vil ha hardere straffer

– Vår strategi er å få næringen til å iverksette forbedringstiltak, og da bruker vi vår rolle og våre virkemidler for å få det til, sier Magne Ognedal.

Men det et er ikke godt nok mener Bellona, de vil ha mindre dialog og hardere straff.

– Hvis en har overdreven tro på dialog slik som vi mener at Ptil har er det ikke uforståelig at det fører til en tilbakeholdenhet i forhold til å bruke straffereaksjoner, sier Kristensen.

– Vi vil ha både dialog slik de har nå, kombinert med en hardere sanksjonering av de regelbruddene som fortjener det, legger han til.