Hopp til innhold

– Politikerne overvurderer sosiale medier

TV er viktigere enn sosiale medier i valgkampen. Det mener forsker ved Universitetet i Stavanger, Ketil Knudsen.

Ketil Knutsen

TOVEISKOMMUNIKASJON: Hvis politikerne bruker sosiale medier, er det viktig å høre på hva «vanlige» folk mener, og gi respons på dette, mener Knudsen.

Foto: Magnus Stokka / NRK

Bente Thorsen

FACEBOOK: Bente Thorsen (FRP) bruker Facebook, men ikke Twitter.

Foto: Fremskrittspartiet
Arve Kambe (H)

TV VIKTIGST: – Jeg er enig i at effekten er størst der du når flest, sier Arve Kambe fra Høyre.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Knudsen er førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger (UiS), og forsker på politisk kommunikasjon. Han mener at sosiale medier virker viktigere enn de er, på grunn av alle oppslagene i media.

– Man får gjerne inntrykk av at sosiale medier er den aller viktigste kanalen. Men jeg vil nok si at andre kanaler, som for eksempel TV, er viktigere, sier Knudsen til NRK.no.

Han mener at politikerne i enkelte tilfeller overvurderer effekten av disse nye mediene.

– Jeg tror et viktig poeng er at sosiale medier er ikke viktige i seg selv. Det kommer helt an på hvordan de brukes av politikerne og velgerne. Jeg vil si at de kan være veldig viktige, men sosiale medier kan jo også ha en veldig negativ virkning. Det kommer helt an på hvordan de brukes.

– Facebook er viktig for å nå folk

Knudsen får i stor grad støtte fra Arve Kambe fra Høyre. Han er en av stortingskandidatene i Rogaland som er mest aktiv på sosiale medier.

– Jeg er enig i at effekten er størst der du når flest. Og det gjør man gjennom TV-ruten, sier han til NRK.no.

– Men det er helt åpenbart at man når betydelig flere velgere på Facebook enn Twitter. Facebook er et veldig godt medium for å nå vanlige folk, som ikke er politikere eller journalister.

Må tenke grundig gjennom hva man skriver

En av dem som ikke er fullt så aktiv på sosiale medier er Bente Thorsen fra Frp. Hun bruker Facebook for å nå velgerne, men ikke Twitter.

– Jeg syns det er greiest med Facebook, og det har jo også vist seg at det er det som rekker lengst.

– Er du redd for å tabbe deg ut?

– Nei. Jeg tenker grundig gjennom både hva jeg skriver og hva jeg trykker «liker» på. Men det kan lett misforstås, så det er viktig å følge nøye med.

– Bruk toveiskommunikasjon

Tilbake på UiS kikker Ketil Knudsen på Facebook-profilen til Jens Stoltenberg. Han mener det er et eksempel på en vellykket profil. Og selv om han mener at politikere ofte overvurderer effekten av sosiale medier, mener han at det er helt riktig av dem å bruke disse mediene, i tillegg til de mer tradisjonelle.

– Til syvende og sist handler det om at man er på mange ulike steder, og at man på den måten får møtt flest mulig velgere. I vår tid er det nok smartest å også være på sosiale medier.

– Men hvilken strategi bør man ha på disse mediene, som politiker?

– Toveiskommunikasjon. At man ikke bare er opptatt av hva man selv har å formidle, men at man også er opptatt av hva velgerne har å formidle, og gi dem respons på dette.