Hopp til innhold

– Norwegian Outlet overlever ikke uten siddisen

Onsdag åpner Norwegian Outlet på Ålgård. Men om senteret skal klare seg, må de trekke kunder langveisfra.

norwegian outlet

Norwegian Outlet på Ålgård må trekke siddiser og folk langveisfra, om de skal klare å drive

Foto: NORWEGIAN OUTLET

– Det store spørsmålet er om siddisen vil ta turen til Ålgård for å handle, eller om han ikke gjør det, sier trendanalytiker Ståle Økland.

Norwegian Outlet åpner på Ålgård på onsdag. Da håper de at folk kommer fra fjernt og nært for å handle billige merkeklær. Om de ikke gjør det, tror Økland at senteret vil klare seg dårlig.

Prisbevissthet eller vanedyr?

– Å leve på folk fra Ålgård og Jæren blir nok litt lite. Siddisen kommer nok til å handle på senteret i starten, fordi det er nytt og spennende, men skal outleten lykkes er de avhengig av at siddisen handler over tid, sier han.

Marte-Lise Veland

Marte-Lise Veland fra Stavanger foretrekker å bruke nærområdet.

Foto: Erik Sergio Auklend / NRK

Økland sier at folk som regel blir mer prisbevisste i nedgangstider, og at dette kan tale til fordel for outleten. Men kommer folk til å reise fra Stavanger til Ålgård for å handle?

– Jeg kommer nok til å reise ut der for å se hva de har. Men jeg prøver å bruke nærområdene så mye som mulig, så det blir nok ingen vane, sier Marte-Lise Veland.

Ole Kristian Sæbø

Ole Kristian Sæbø tror folk kommer til å gjøre det som de er vant til.

Foto: Erik Sergio Auklend / NRK

– Det er lettere å handle der man er. De har gode butikker i Sandnes, og det er kort vei inn til Stavanger. Jeg tror folk gjør det de er vant til, sier Ole Kristian Sæbø.

– Jeg kommer nok ikke til å kjøre dit. Men det kan nok fungere, sportstøy og sånt som ikke er så motebetont kommer nok til å trekke folk, sier Rita Fagerland.

Skal trekke kunder langveisfra

Ståle Økland mener at outleten kan få samme effekt som Ikea.

– Folk reiser fortsatt langveisfra for å gå på Ikea-butikker. Kunsten er å få folk til å komme tilbake over tid, sier han.

Einar Sørland

Einar Sørland, daglig leder for Norwegian Outlet, har troen på at de vil klare å trekke nok kunder.

Foto: CEO

– Dette er helt i tråd med de erfaringene vi har gjort oss de fem årene vi har drevet senteret utenfor Oslo, sier Einar Sørland, daglig leder i Norwegian Outlet.

– Vi har en ambisjon om å trekke i alle fall en tredjedel av kundemassen fra over halvannen time unna der vi ligger, tredjedel fra en halvtime unna, og en tredjedel fra nærområdene, sier han.

– Det er destinasjonshandel vi driver med. Og de som kommer, de kommer ikke så ofte som på vanlige kjøpesenter, men når de først kommer er de her lenge og handler mye, sier Sørland.

Han mener at konseptet er såpass annerledes at de vil bli en turistmagnet for området.

– Vi sitrer med forventning nå, sier han.