NRK Meny
Normal

– Norsk sokkel betaler for smell i utlandet

Statoil varsler ytterligere kutt i investeringer og utsettelser av prosjekter. Det bekymrer leverandørindustrien.

Ståle Kyllingstad

– Det er kjipe tider. Vi merker det er mindre å gjøre, sier IKM-ansatt Morten Voll. Her sammen med IKM-sjef Ståle Kyllingstad.

Foto: Anders Fehn / NRK

– Statoil er ekstremt viktige for næringen. Om Statoil hoster, blir alle forkjølet, sier konsernsjef i leverandørbedriften IKM, Ståle Kyllingstad.

Konsernsjef Eldar Sætre la onsdag fram mørke tall for Statoil. Driftsresultatet viser en nedgang på 57 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Sætre varslet at dette både vil føre til kutt i investeringer og utsettelser av prosjekter.

Ståle Kyllingstad

IKM-sjef Ståle Kyllingstad mener det er feil av Statoil å kutte på norsk sokkel når mesteparten av nedgangen skyldes investeringer i utlandet.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Vi kan ikke gjøre noe med oljeprisen. Men det vi kan gjøre noe med, er hvordan vi driver vår egen virksomhet, sa han under fremleggingen.

– Ser ingen lys i tunnelen

– Jeg mener det er feil av Statoil å utsette prosjekter. Ett års forsinkelser koster enormt med penger, sier IKM-sjefen.

Store deler av det svake resultatet til Statoil kommer på grunn av investeringer i utlandet, blant annet satsingen på skifer i USA.

– Det at Statoil har tapt så mange milliarder i utlandet, tror jeg har en direkte konsekvens for hvor mye de velger å investere på norsk sokkel, sier Kyllingstad.

Ingeniørforeningen Tekna er også bekymret over hva som vil skje når Statoil velger å utsette flere prosjekter.

– Vi ser ennå ingen lys i tunnelen, og tror at dette resultatet får konsekvenser utover selskapet selv. Spørsmålet er hvor store disse konsekvensene blir, sier president i Tekna, Lise Lyngsnes Randeberg.

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg

Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg.

Foto: NRK

Kostnadskutt gir optimisme

Likevel er det noen lyspunkt for leverandørindustrien i Norge. Statoil-sjef Eldar Sætre har nemlig merka seg at industrien har gjort noe med kostnadsnivået.

– For få år siden sendte vi flere kontrakter ut av Norge. Nå er derimot norske leverandører langt mer konkurransedyktige, og det er gledelig, sier Sætre.

Dette gjør at også Kyllingstad tror de vil være langt mer attraktive for Statoil når nye kontrakter skal deles ut i framtida.

– Vi har i snitt kutta kostnadene med minst 30 prosent. Jeg er overbevist om at det gjør oss mer attraktive.

Lise Lyngsnes Randeberg i Tekna mener også at det viktigste Statoil nå kan gjøre er å investere i eget land.

– Vi trenger sterke og verdensledende teknologimiljø i Norge. Derfor må operatørene satse på norske leverandører, sier hun.