– Det er aller viktigst at godset reiser kollektivt

Et av regjeringens klimatiltak er at en større del av trailertransporten skal flyttes til sjøs. Nøkkelen kan være vestlandssamarbeid, mener Helga Pedersen (Ap).

Helga Pedersen

Helga Pedersen besøkte Risavika havn utenfor Stavanger for å snakke om flytting av oljegods fra vei- til sjøtransport.

Foto: Håvard Tanche-Larsen Knutsen / NRK

– Vi må ha mer gods over på sjø. Det er viktig at vi som enkeltpersoner reiser kolelktivt, men det er enda viktigere av at godset reiser kollektivt, sier parlamentarisk leder i Arbeiderpartiet Helga Pedersen.

I dag var hun på besøk i Risavika havn utenfor Stavanger. Der la havneledelsen fram et nytt prosjekt nettopp for å oppfylle regjeringens miljøønsker.

– Det er en veldig stor miljøeffekt av å få godset over på båter i stedet for å frakte det med mange trailere. Det er også viktig for sikkerheten barna våre, for ved trailertrafikk følger det ulykker og risiko for uhell, sier Pedersen.

Økt vestlandssamarbeid

David Ottesen

David Ottesen er direktør for Risavika havn.

Foto: Håvard Tanche-Larsen Knutsen / NRK

Havnedirektør David Ottesen jobber for å få opp trafikken fra Risavika havn. Ifølge han går godstrafikken like raskt til sjøs som på veiene langs Vestlandskysten.

– Vi har mange planer og ambisjoner om å flytte godt fra vei til sjø. Nå jobber vi intenst med et prosjekt kalt «Base til base» som går ut på å flytte oljegods fra Stavangerregionen og nordover over til sjø, sier Ottesen.

Godstrafikken fra Europa til Norge går i dag til Oslo og Gøteborg før det kjøres videre til Vestnorge med trailere. Det vil Ottesen ha slutt på.

– Vi vil heller ha det direkte hit, og jobber for knutepunkthavner i Vestnorge. Vi vil ha et bredt havnesarmarbeid i Vestnorge der Bergen og Stavanger tenker like tanker. I dag er det for lite samarbeid mellom havnene. Jeg tror at for at vi skal få et stort gjennomslag og være attraktive for de store frakt-aktørene må vi jobbe sammen, sier Ottesen.

Nå søker havneledelsen om å få være med i et statlig prosjekt som gir 15 millioner kroner i økonomisk støtte hvert år.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Risavika havn

Risavika havn utenfor Stavanger.

Foto: Google Maps

– Innstilt på økt støtte

Helga Pedersen applauderte prosjektet og planene.

– Det er helt fantastisk. Havneloven vi la frem i forrige Stortingsperiode er en lov som på mange måter tok utgangspunkt i Risavika havn. Det er kjekt å se at det nå er mer aktivitet nå enn for fire år siden, sier den tidligere havneministeren.

Hun lover nærmest at regjeringen skal bidra økonomisk til at Risavika får økt trafikk.

– Vi har varslet tre nye milliarder til sjøtransporten i nasjonal transportplan som er lagt frem. I forrige runde økte vi bevillingen til sjøtransport med 77 prosent. Vi har begynt med å trappe ned gebyrer og avgifter som er spesielle for sjøtransporten. Vi er innstilt på å gjøre ytterligere grep for å sikre at sjøtransporten er konkurransedyktig med trailertrafikk på veien, sier hun.

Får Risavika havn flere midler?

– Jeg skal ikke love penger over bordet, men her har jeg fått presentert «base til base»-prosjektet. Jeg synes også det er veldig bra at de har tatt iniviativ til å snakke med de andre havnene i nærheten og begynt å se på helt konkrete løsninger, sier Pedersen.

Hun presiserer:

– Risavika havn er kjempevitkig for norsk næringsliv og veldig viktig for å få ned klimautslipp og for å bedre trafikksikkerheten på veien.