NRK Meny
Normal

Tar ikke lenger lokalbutikken for gitt

Lokalbutikken har ikke mistet sin betydning for norske bygdesamfunn. Tvert imot blir den mer og mer viktig som en sosial arena og serviceinstitusjon.

Bygdefolket feirer åpningen av butikken på Fister

Det ble feiret med både ballonger og bløtkake da butikken på Fister hadde nyåpning.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Det har skjedd en endring i folks bevissthet rundt lokalbutikkene. For ti til tjue år siden var lokalbutikken bare noe som var der, som en selvfølge, sier Per Kjetil Jørgensen, seniorrådgiver i Merkur-programmet. (Se faktaboks)

Lokalbutikken på Fister har gjenåpnet etter tre år, takket være dugnadsinnsats og en særdeles vellykket kronerulling.

Etter et folkemøte i fjor sommer for å lodde stemningen, ble det solgt aksjebrev for 25.000 kroner per stykk. Det hårete målet om å skaffe 2 millioner kroner i egenkapital ble raskt nådd. I tillegg fikk butikken 400.000 kroner fra Merkur-programmet.

Det er nemlig ikke bare muligheten til å kjøpe melk, brød og toalettpapir som blir borte når lokalbutikken forsvinner.

Viktig møteplass

– Det var nok en vekker for oss å se at det ikke lenger var noen plass igjen å treffes, sier styreleder i aksjeselskapet, Anbjørg Breiland Egeland.

Åpningen av bygdebutikken på Fister

Praten går livlig blant kundene som er innom gjenåpningen av bygdebutikken etter tre år.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Fister er et godt eksempel på det folkelige engasjementet som ofte oppstår når lokalbutikker forsvinner, og det finnes etter hvert cirka 100 slike folkebutikker i Norge.

Ifølge Jørgensen er engasjementet sterkest nettopp på Vestlandet og Sørlandet.

– Jeg er så imponert over hva vi har fått til her at jeg ikke vet hva jeg skal si, sier leder i Fister bygderåd, Katrine Stangelo.

– Det å ha en møteplass i tillegg til bare melk og brød gir en merverdi uten like.

– Vanskelig å drive lønnsomt

Odd Gisholt, dagligvareekspert og mangeårig fagsjef på BI, er mindre overstrømmende.

– Det er et ganske romantisk prosjekt, og det er vanskelig å drive lønnsomt som en liten butikk i utkanten, sier Gisholt.

Han legger til at folk tidligere satte seg ned i butikken for en kopp kaffe og en prat, men at både den digitale utviklingen og det at bygdefolket har mulighet til å komme seg til større butikker nå vil gjøre det krevende.

Nyåpning av bygdebutikken på Fister

– Det er helt unikt det vi har fått til. Det har skapt en lojalitet og folk føler eierskap, sier Peter Sigmundstad

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Anbjørg Breiland Egeland håper og tror likevel at de har fått til en butikk som folk har lyst til å handle i, og ikke bare føler at de må og bør ta turen til.