Hopp til innhold

– Hvis én sekk hadde begynt å bevege seg, kunne vogntoget veltet

Sjåføren hadde flere tonn usikret last i bilen da han ble stoppet på Sokn på E 39. En kontroll av ferdsskriveren viste også altfor lite hviletid.

75 kjøretøy ble sjekket på kontrollstedet Sokn i Rennesøy kommune fredag. Kontrollørene fra vegvesenet reagerte spesielt på én sjåfør.

– Dette ser vi veldig alvorlig på. Sjåføren er anmeldt, sier overingeniør Mohamed Nur Ali om vogntoget på bildene.

Vogntoget var lastet med sekker inneholdende briketter. Den nederste raden var godt nok sikret, men oppå den – i begge vognene – lå løse sekker som godt kunne forskjøvet seg. Det kunne blitt farlig.

Måtte flyttes med kran

– Hvis en av de sekkene hadde begynt å bevege seg, kunne hele vogntoget kommet ut av balanse. En velt hadde da ikke vært til å unngå, sier Ali, og minner om at det tidligere har skjedd dødsulykker som følge av vongtog som tipper.

Sjåføren, som var på vei til Haugesund, måtte tilkalle en kran for å få flyttet sekkene i sikrere posisjon.

– Tull av vegvesenet

Eieren av vogntoget mener kontrolløren fra Statens Vegvesen overdriver. Han reagerer kraftig på at sjøføren og firmaet hans blir uthengt, og ønsker ikke å stå fram med navn.

Det er tull at lasset kan forskyve seg slik at bilen velter, sier han.

Eieren mener bilen er bygd for å kunne fylle last i bulk til taket uten ytterligere sikring.

Men kontrollørene fra Statens Vegvesen fant også klare brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Avviser brudd på hviletid

Ferdsskriveren viste at det i desember var kjørt i 13 timer 31 minutter.

– Også dette blir han anmeldt for, sier Ali.

Eieren av vogntoget mener at ferdsskriveren viser feil, og tror ikke at sjåføren har brutt kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Nordmenn er ikke bedre

– Ferdsskriveren skal sjekkes på verksted mandag morgen, sier lastebileieren.

Sjåføren er norsk. Og det er ingen overraskelse, ifølge Ali, selv om han erkjenner at utenlandske sjåfører ofte er verstinger når det gjelder å sko seg for vinterføret .

– Norske sjåfører er kanskje bedre enn utenlandske på kjettinger, men ikke når det gjelder sikring av last, sier Ali.