NRK Meny
Normal

– Det er det samme som å si at barn ikke skal lese hver dag

Psykologspesialist Bente Arntzen advarer mot Ipad-bruk i barnehagen. Både IT-næringen og bibliotekene er sterkt uenige.

Barn i Bekketunet barnehage i Stavanger

Barna i Bekketunet barnehage i Stavanger er blant barnehagene som tar i bruk Ipad som pedagogisk verktøy. På bildet tegner de, men barnehagen bruker også nettbrettet til regning, og som kart og kompass.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Fokuset er problematisk, og det bidrar til å skape frykt. Skremselspropaganda, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT Norge.

Spiller barna for mye, er risikoen større for at ungene får problemer.

Psykologspesialist Bente Anrtzen
Torgeir Waterhouse

Torgeir Waterhouse.

Foto: Knut Falch
Marit Egaas

Marit Egaas.

Foto: Jørgen Lie Furuholt

Interesseorganisasjonen representerer IT-næringen i Norge.

Psykologspesialist Bente Arntzen er skeptisk til at stadig flere barnehager, skoler og biblioteker lar barn bruke nettbrett. Især hver dag.

– Min umiddelbare reaksjon er at hun setter seg selv i bås med de som ikke ønsket at bilen skulle bli en del av samfunnet, sier Waterhouse.

Leste bøker utover natten

Han får støtte og tilsvarende sammenligninger fra bibliotek- og kulturhussjef på Sølvberget i Stavanger, Marit Egaas.

Stavanger bibliotek er et av bibliotekene i Norge som nå tar i bruk Ipad og andre nettbrett.

– Dette er ikke noe nytt. Det er bare formatet som er nytt. Jeg tilhører den generasjonen som leste lenger utover kvelden enn det vi hadde lov til – mens foreldrene trodde vi hadde skrudd av lyset, sier Egaas.

– Det nye er skummelt

Arntzen mener tiden barn bruker til å spille på Ipad-er, andre nettbrett eller datamaskiner er avgjørende. For mye er farlig, og kan hemme barn og unges utvikling. Hver dag er for ofte, mener psykologspesialisten.

– Med å si det gjør hun seg irrelevant. Det blir som å si at å løpe hver dag, eller lese bøker hver dag, er for ofte, mener Waterhouse.

– Ingen psykologspesialister advarer mot at barn leser bøker. Det hun forfekter, er at de nye tingene er skummelt, sier han.

Ikke om, men hvordan

Både han og Egaas mener det er avgjørende hva barna faktisk bruker tiden på mens de er på nettbrett eller datamaskiner. Altså: Ikke spørsmålet om det skal brukes eller ikke, men hvordan.

Bente Arntzen

Bente Arntzen.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Vi advarer helt klart mot passiv bruk. Jeg har hørt eksempler på skoleelever som får surfe rundt på YouTube i to timer bare fordi at «da blir det stille». Men her snakker vi om helt sentrale, hensiktsmessige verktøy med stort læringsutbytte, sier IKT-sjefen.

Og minner om at ikke alle norske hjem er utstyr med iPad-er, andre nettbrett eller sågar datamaskin.

– Noen møter det bare i barnehagen, presiserer han.

– Gjelder like mye for TV

– På landets biblioteker er vi veldig opptatte av å følge med på utviklingen. Vi har en viktig rolle med å peke på det som er bra av applikasjoner, e-bøker og spill for barn. Det nytter ikke stikke hodet i sanden og hindre barn i å ta dette i bruk, sier Egaas på Stavanger-bilioteket.

Og minner om det ikke bare er iPad-bruk som bør begrenses. For eksempel har ikke barne-TV alltid vært en aktivitet barn kan bedrive hele dagen.

– Jeg husker at barne-TV var tre dager i uken. Kanskje diskusjonen om tid gjelder vel så mye for ubegrenset TV-titting som bruk av iPad, sier hun.