NRK Meny
Normal

– Vi må akseptere at ikke alle kontrakter går til Norge

Norske leverandører misliker at flere store plattformkontrakter går til utlandet, men sånn må det være mener analytiker, det er ikke kapasitet i Norge.

Illustrasjon av Dagny-feltet med Sleipner-feltet i bakgrunnen.

Statoil ga i februar koreanske Daewoo oppdraget med å bygge plattformdekk på Dagny-feltet. Slike kontrakter må man akseptere at sendes til utlandet mener analytiker.

Foto: Statoil

John Avaldsnes

John Avaldsnes i EY vil heller glede seg over at norske selskaper lykkes i utlandet enn å gråte over spilte kontrakter for norske verft.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

– Når vi gleder oss over at vi klarer å øke utenlandsandelen vår, så må vi og akseptere at utenlandske selskaper tar en del av norsk sokkel, sier analytiker John Avaldsnes i rådgivningsselskapet EY.

Han er på oljemessa ONS i Stavanger for å snakke om tall og fremtidsutsikter i oljebransjen, og er klar på at det ikke er mulig for norske selskaper og verft å ta alle kontrakter som lyses ut.

– Vi får ikke norsk sokkel for oss selv, det kommer vi aldri til å gjøre, så får vi heller glede oss over at vi tar kontrakter ute.

Les også: Statoil gir kontrakt verdt 6 milliarder til sør-koreansk selskap

Les også: Bransjen frykter for fremtiden til norske offshore-verft

Ikke kapasitet nok

Liv Monica Stubholt

– Johan Svedrup vil bli et veiskille, tror Liv Monica Stubholt i Kværner.

Foto: Inger Johanne Stenberg

Liv Monica Stubholt sitter i konsernledelsen til Kværner. I Norge er det ofte hos Kværner på Stord eller i Verdal at det bygges store deler til plattformer, men når tempoet har gått ned har aktiviteten vært lav. Nå er tempoet høyt, og det investeres mye i hele bransjen.

– Er det kapasitet hos norske verft og leverandører til å bygge så mye som kreves?

– Den samlede kapasiteten på offshore verft i Norge er ikke stor nok til å dekke det behovet som prospektene tyder på. Det er en gitt forutsetning at det vil være utenlandske og norske leveranser til norsk sokkel, sier Stubholt.

Les også: Tror plattformkontrakt i nord går til Korea

Les også: IKM-sjefen langer ut mot Statoil

I dag har Statoil fem store prosjekter i Korea, Eni bygger Goliat i Korea og Det norske bygger Ivar Aasen i Singapore. Flere fagforeninger og leverandører har gitt klart uttrykk for at de ikke synes noe om at kontraktene går til utlandet.

Sa takk for seg da selskapet ville utenlands

Alf C. Thorkildsen sa nei til å fortsette hos riggselskapet Seadrill da eier John Fredriksen ville flagge ut til London.

Les også: – Seadrill flytter til London

Les også: Seadrill-styret: Stavanger er for dyrt og mangler fagfolk

Han mener det er mulig å drive oljebransjen fra Norge, både med tanke på bygging og plassering av hovedkvarter for store leverandørselskaper. Men det krever noe ekstra.

– Det er en utfordring, for som leverandørindustri må man være konkurransedyktig. Der jeg kom fra måtte vi og ha konkurransedyktige priser fra våre leverandører. Forskjellen i Norge blir at vi har høy kompetanse og teknologiske produkter, ikke bare høy pris, sier Thorkildsen.

– Men du mener det er mulig?

– Ja, det mener jeg.

Sverdrup blir veiskillet

Alf C. Thorkildsen

Alf C. Thorkildsen er sikker på at det går an å drive oljebusiness fra høykostlandet Norge.

Foto: Inger Johanne Stenberg

For Stubholt i Kværner er det likevel verdt å holde øye med hvilke kontrakter som går til utlandet, og hvilke som deles ut på hjemmebane. Og snart kommer veiskillet, tror hun.

– Jeg tror vi kan komme til et veiskille når man starter tildeling av kontrakter til Johan Sverdrup. Særlig når det gjelder evnen til å bygge store installasjoner i Norge. Hvis alle kontrakter går ut er det en risiko for at leveranser av teknologi og utstyrspakker også gradvis går ut av Norge og Europa. I verste fall vil det svekke grunnlaget for den norske oljeklyngen alvorlig, sier Stubholt.

Les også: – Må gjøre storfunn annenhvert år

Les også: Satser på mange flere store, gule dingser fra Egersund

– Krysser dere fingrene for Sverdrup?

– Vi krysser ikke fingrene, vi forbedrer oss sånn at vi fortjener å vinne de kontraktene sier Stubholt optimistisk.