Hopp til innhold

– De har lyst til å kjøre over eller drepe syklistene

Aggresjonsnivået mellom syklister og bilister i Norge er «utrolig høyt», mener psykolog.

Fra syklistens eget kamera

– Nå fikk jeg veldig lyst til å drepe deg, det må jeg innrømme, sier bilisten til syklisten. Sistnevnte har et kamera på hjelpen idet drapstrusselen blir fremsatt.

Foto: Privat

Lørdag kunne Lørdagsrevyens seere se Morten How Lode egne opptak av hvor tilspisset situasjonen kan bli når bilister og syklister møtes i trafikken. Psykolog og syklist Trond Hegglund mener trafikantene fra begge leire enkelte ganger skifter personlighet under konflikten som oppstår.

Trond Hegglund

Trond Hegglund.

Foto: Eirik Gjesdal / NRK

– For de fleste av oss er det fjernt å stikke en kniv inn i et annet menneske. Men i debattforumene om syklister og bilister, er det utrolig høyt aggresjonsnivå. Sjargongen er at de har lyst til å kjøre over eller drepe syklistene, sier Hegglund.

I andre europeiske land er situasjonen annerledes, mener psykologen.

«Din fandens idiot»

– Det en har lyktes med i land der det er en god kultur, er at det handler om ulike mennesker som bruker ulike transportformer. Det er ikke en syklist, men et menneske som bruker to hjul i stedet for fire, sier han.

Hegglund trekker fram Italia og Spania som land der to- og firehjulte trafikanter samhandler bedre. Men en trenger ikke reise så langt. Danmark er kjent for sin sykkelkultur. Kafégründer Hanne N. Berentsen kom til Stavanger fra nabolandet for 25 år siden.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Fra «Del veien»-kampanjen til Statens vegvesen. Vegvesenet har kjøpt reklametid på TV i hele sommer for å øke forståelsen mellom bilister og syklister.

Hanne N. Berentzen

Danske Hanne N. Berentzen bor i Stavanger, men er for tiden i Danmark på ferie. Hun merker godt forskjellen på sykkelkulturen i de to landene.

Foto: Privat

– Vi aksepter at syklene har plass i trafikken. Det kjenner jeg godt på når jeg kommer til Norge, sier hun.

– Blir de ikke sinte på hverandre i Danmark, slik som her?

– Ja, de blir nok sinte i Danmark også, men det er syklisten som blir sint på bilisten, sier hun og forteller om at hun en gang åpnet bildøren i veien for en syklist, og fikk «Din fandens idiot» i retur.

– Bilen er den sterkeste

Det har skjedd mye på sykkelfronten i Norge i løpet av de 25 årene Berentzen har bodd her, men fremdeles er det langt igjen, mener hun. Hun har hatt verv i diverse fora, blant annet med utvikling av Stavanger sentrum som formål, og sier det «gjør vondt langt inn i hjerteroten» når politikerne ikke følger opp planer om å gjøre det enklere å sykle eller ta buss.

– I Danmark sykler folk, går eller tar bussen, de gjør så mange andre ting før de tar bilen. I Norge er bilen den sterkeste, og den har vært det så lenge, påpeker hun.

– Jeg tror det er en annen form for respekt i Danmark. Vi skal være her begge to. Når kulturen sitter i blodet på folk, blir konfliktene små, mener hun, som dermed ikke vil legge alt ansvaret på bilistene.

– Alle må være villige til å ofre noe

– I Danmark sykler man på damesykler, og det går tregt. I Norge skal en sykle raskest mulig. Da må en regne med at det blir konflikt.

– Begge parter må lære. Alle må være villige til å ofre noe. Slik er det med alle typer fellesskap og samarbeid, sier hun.

Artikkelen fortsetter under videoen.

På vei til jobb ble Morten How Lode presset i asfalten av en bilist. Med kamera på sykkelen har syklistene nå begynt å dokumentere kampen som foregår i norske gater.

VIDEO: Med kamera på sykkelen har Morten How Lode begynt å dokumentere kampen som foregår i norske gater. Laget av Johan Mihle Laugaland og Eirik Gjesdal.

Psykolog Trond Hegglund mener en må langt tilbake i tid for å forstå hvorfor konfliktene oppstår.

– Kjøretøyet en forlengelse av oss selv, og mange blir fort personlig krenket. En oppfører seg på en helt annen måte enn med handlevogna i butikken, sier han, og trekker paralleller tilbake til da menneskene gikk til stammekrig mot hverandre.

Nervesystem og hormoner

– Dårlig risikoforståelse har vært viktig for overlevelse opp gjennom tidene. Hvis en stamme blir angrepet, er det viktig å gå i kamp, og forklarer:

– Når nervesystemet blir aktivert, og hormonene skilles ut i kroppen, får vi en enda dårligere risikovurdering, og dermed tar vi risikoer. En syklist med en slik risikoforståelse, og en bilist som er blitt provosert og krenket fordi syklisten tok hans veibane, kan skape kinkige situasjoner, sier han.

Statens vegvesen lanserte sist uke kampanjen «Del veien» (ekstern lenke). Hegglund utsagn stemmer godt med undersøkelsene som ble gjort før kampanjen, sier prosjektleder Signe Gunn Myre.

– Ønsker ikke peke ut syndebukker

– Innslaget viser og dokumenterer undersøkelsene som er gjort i vårt forprosjekt, sier hun, og forteller at Vegvesenet både har en rapport fra Transportøkonomisk Institutt og en spørreundersøkelse med 5000 respondenter i ryggen.

– Som psykologen sier: I trafikken ønsker en å ha fri flyt. Hvis en blir unødvendig hindret, kan en bli aggressiv, sier Myre.

Thor Hushovds halsbrekkende sykling er allerede sett over 30.000 ganger på Youtube, og filmene skal gå på TV hele sommeren. Til høsten gjør Vegvesenet en ny undersøkelse for å se om holdningene har forandret seg.

– Målet vårt er todelt. Vi vil både få ned antall ulykker, og øke forståelsen. Vi ønsker ikke å peke ut syndebukker, men si at et smil, litt humør og litt plystring ikke er av veien i trafikken, sier hun.