– Gatekunsten har blitt kjedelig og kommersiell

– Hvis dårlige byrom er et alvorlig problem i Stavanger, bør det ikke tildekkes med lettvint gatekunst, sier kunsthistoriker og kunstanmelder Sigrun Hodne. Norges største gatekunstfestival Nuart åpner lørdag i Stavanger for 16. gang.

Sigrun Hodne

Kunsthistoriker og kunstanmelder Sigrun Hodne mener gatekunsten har blitt kjedelig og kommersiell.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Gatekunsten startet som et opprør, men nå er den stort sett kjedelig underholdning. Det er pubertalt og minner om en tenåring som henger opp plakater på rommet for å provosere, men som vet at han får bo hjemme uansett, sier Hodne.

Under Nuart jobber gatekunstnere fra hele verden, oftest med spraymaling og sjablonger på husvegger og næringsbygg.

Festivalen får støtte både fra kommunen og Norsk kulturråd, og blant partnerne er Block Berge Bygg og Stavanger Aftenblad.

– Pynter på stygge bygninger

Da festivalens grunnlegger Martyn Reed fikk kommunens kulturpris i år sa han at Nuart stiller spørsmål ved offentlig makt og utfordrer folk. Det stemmer ikke, mener Hodne.

Les også: – Gatekunst er blitt den nye folkekunsten

Her samarbeider gatekunsten med investorer, huseiere og kommune om å pynte på stygge bygninger som er satt opp for en billig penge. Hva sier det om samfunnet? Hvis jeg ville gjøre opprør mot det bestående, hadde jeg ikke valgt en festival som samarbeider med kommunen og byens rikeste innbyggere, sier Hodne.

– Sprer seg som en sopp

Nuart vil vokse, og har nå presentert konseptet "Art City", der målet er å få gatekunst til byen hele året:

NUARTs egen video om festivalen

Slik presenterer NUART sin egen festival. FOTO: Brian Tallman

Kunstner Natasja Askelund mener ordbruken i videoen er skremmende.

-Her spres gatekunsten som en sopp, under slagord om å skape økonomisk vekst, turisme og investeringer. Kunst skal ikke skape vekst. Den er viktigere enn som så. All ære til Nuart for det de har oppnådd, men det blir så likt overalt. Jeg vil ha forskjellig kunst på forskjellige steder, sier Askelund, og etterlyser visjoner om kunst i uterom fra politikerne.

Natasja Askelund

Kunstner Natasja Askelund etterlyser visjoner om kunst i uterom fra politikerne.

Foto: Anett Johansen / NRK

Også direktør i Stavanger kunstmuseum, Hanne Beate Ueland, sier hun ønsker større kunstnerisk mangfold i byens uterom.

Leder i kommunalstyret for kultur og idrett i Stavanger, Annamaria Gutierrez (V), svarer at hun vil tenke helhet når en ny kulturplan skal utmeisles.

– Vi har ikke sett oss blinde på gatekunsten, men jeg er begeistret for gatekunsten. Den er tøff, tilgjengelig og når de unge, sier hun.

– De er uvitende

Selv vil Nuarts grunnlegger Martyn Reed ikke gi noe intervju om dette nå, men sier i en e-post at kunst har blitt brukt til å generere vekst og turisme i 500 år.

– Ideen om at kunst kun eksisterer på et slags idealistisk og rent sted for perfeksjon, er både feilaktig og utdatert. Vi forstår at det etablerte kunstlivet føler seg truet når hundre års dominans går mot slutten. Men tidene har forandret seg siden klassiske Hellas, skriver Reed.