Hopp til innhold

Mener det kan ta 90 minutter å kjøre fra Ålgård til Kristiansand

Kortere vei, ny trasé og høyere fartsgrense kan redusere reisetiden mellom Stavanger og Kristiansand betraktelig, mener senioringeniør i Statens vegvesen, Bjørn Alsaker.

E39 på sørlandet

Ved hjelp av en firefelts flat motorvei, mener Bjørn Alsaker at det er mulig å kjøre på 90 minutter fra Ålgård til Kristiansand.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

– I utgangspunktet er det et tøft terreng på hele strekningen, men når de har klart å bygge en vei fra Sørlandet til Østlandet med samme utgangspunkt, mener jeg det er fullt mulig så lenge det er vilje til stede, sier Alsaker.

I går ble den nye traseen diskutert av næringstoppene i Agder og Rogaland. De var positive til utbyggingen av E39.

– Det er noe av det kjekkeste jeg har hørt fra et møte angående E39 noensinne, sier en begeistret Pål Morten Borgli, varaordfører i Sandnes (Frp) til NRK.

Veien blir 5 mil kortere

I dag er strekningen fra Kristiansand til Ålgård cirka en tre timers kjøretur. Veien er cirka 20 mil, og ifølge Alsaker kan strekningen bli 15–16 mil om veien legges annerledes enn i dag.

– Hastigheten også variere fordi det er flere stigninger. Når man har en trailer foran seg i en bakke kan sjåføren være nede i 30 – 40 kilometer i timen, sier han.

Statens vegvesen foreslår derfor en firefelts motorvei som går flatt fra Ålgård til Kristiansand, slik at bilførere kan kjøre 100 – 110 kilometer i timen over hele strekningen.

– Har stor betydning for næringsutviklingen

– Det vil ha stor betydning for næringsutvikling og bisettende arbeid hvis reisetiden går fra tre timer og 20 minutter til én time og 30 minutter fra Ålgård, sier han.

Ifølge Alsaker har Statens vegvesen gått mer og mer bort fra å legge E39 ved eksisterende veier.

Vil ikke bygge på eksisterende vei

– Vi må ha en vei som både traktorer og boende kan bruke. Dessuten kan den brukes som omkjøringsvei om det skjer noe galt. Det betyr at vi må gå igjennom en del fjellpartier og lage bruer, sier han.

Hva vil dette koste?

– Regjeringen har sagt at vi skal ha en oppegående vei innen tjue år, men da må de også stå med pengesekken, fordi veien vil nok koste mellom 25–30 milliarder kroner, sier Alsaker.

Det kom ingen nye løfter fra regjeringa om utbygginga av E39 mellom Kristiansand og Stavanger på et møte i Lyngdal i dag. Men strekninga blir en del at et planlagt statlig vegselskap og dermed prioritert.

VIDEO: Slik var det da næringstoppene i Agder og Rogaland møttes for å diskutere veiutbyggingen på E39.

Ålgård