Hopp til innhold

– Frp stryker i krisehåndtering

En tragisk sak som dette fordrer langt større ydmykhet enn det Frp-ledelsen har utvist, mener kommunikasjonsrådgiver.

Siv Jensen møter pressen

Kommunikasjonsrådgiver gir Frp-leder Siv Jensen strykkarakter for hennes håndtering av Birkedal-saken.

Foto: NRK

Morten Helliesen

Kommunikasjonsrådgiver Morten Helliesen mener Frp har taklet Birkedal-saken dårlig.

Foto: Privat

– Håndteringen kan man nesten karakterisere som en krise i seg selv, sier kommunikasjonsrådgiver Morten Helliesen.

Han lever av å gi bedrifter råd om hvordan de skal håndtere offentligheten, og gir Fremskrittspartiet strykkarakter i måten de har taklet skandalen i dagene etter at det ble kjent at Frps Trond Birkedal er siktet for seksuell omgang med en mindreårig gutt, og filming av nakne menn i sitt eget boblebad.

– Burde vært mer ydmyk

Da Frp-leder Siv Jensen først kommenterte saken overfor pressen, reagerte kommunikasjonsrådgiveren på hvordan hun omtalte en tidligere kollega.

«Jeg er veldig skuffet og lei meg, og forferdet over denne saken. Derfor er jeg glad for at vedkommende har trukket seg fra alle sine verv i Fremskrittspartiet» var Jensens første ord om Trond Birkedal.

– Dette er en veldig spesiell måte å omtale saken på. Hun fremstiller det som om hun nærmest ikke kjenner toppkanditaten i en av Frps viktigste bykommuner, og det stemmer overhode ikke, sier Helliesen.

Han mener en slik tragisk sak krever adskillig mer ydmykhet.

– Jeg tror mange har følt at dette er en tragedie. Når du da opplever en nesten humrende partileder som trekker på skuldrene og presiserer at dette gjelder en enkeltperson og ikke Frp, er det klart du setter spørsmålstegn ved måten å håndtere dette på, sier Helliesen.

– Ikke en sak for Frp

Trond Birkedal

Frps tidligere ordførerkandidat i Stavanger, Trond Birkedal, er blant annet siktet for seksuell omgang med en mindreårig gutt.

Foto: Johansen, Geir Otto / SCANPIX

– Dette er en sak mellom Birkedal og politiet, og ikke en sak for Fremskrittspartiet, lød ordene fra Frps generalsekretær, Geir Mo, da han ble stilt til veggs av pressen.

Dette mener Helliesen er en håpløs kommunikasjonsstrategi.

– Dette er først og fremst en sak som har foregått innad i partiorganisasjonen. Det å fraskrive seg ansvar her blir derfor et kommunikasjonsmessig bomskudd, sier han.

Markedsrådgiver Terje Eide i Markedsføringshuset i Stavanger sier at håndteringen av saker som dette kan bety mye for et partis omdømme. Han er likevel ikke like kritisk til Frp-ledelsens håndtering i Birkedal-saken.

– De fremstår som sjokkskadet, og tenker i første omgang på skadebegrensning. Det er vanskelig å si at de kunne gjort mye annerledes, all den tid de må ta hensyn til ofre og menneskelige skjebner som er innblandet, sier Eide.

Kritiske dager fremover

Markedsføringsekspertene mener de kommende dagene avgjør hvor skadelidende saken blir for Frp.

– Det springende punktet er i hvilken grad Frp har sittet på informasjon som de burde ha agert ut fra, mener Eide.

– Spørsmål og løse ender er omdømmemessig farlig for Frp. Dette må de få kontroll på, slik at opinionen får svar, sier Helliesen.