Hopp til innhold

– Forus har vokst fra seg selv

Næringslivet i Forus-regionen er lei av ord og vil ha et nytt kollektivtilbud på plass raskest mulig. En rekke av aktørene som deltok på Forus-møtet i dag er frustrerte.

Forus mot Gandsfjorden

I dag jobber 40.000 mennesker på Forus, og 30.000 flere skal det bli.

Foto: Øystein Otterdal/NRK

Samtidig som politikerne planlegger for 30.000 nye arbeidsplasser på Forus, vet ingen i dag hvordan de trafikale problemene skal løses. Næringslivet vil ha mer handling og mindre ord.

– Samme tilbud som for åtte år siden

Leif Anker Lorentzen

Leif Anker Lorentzen er lufthavnsjef på Sola.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Når en tenker på kollektivtilbudet er det tilnærmet ingen ting. Det har lenge vært en rute med flybuss til Stavanger. Den er nå utvidet med en ekstra rundtur per time, men eller så er det ikke noe bedre tilbud enn det var for åtte-ti siden, og det kan vi ikke vedkjenne oss, sier Leif Anker Lorentzen.

Han er sjef på Stavanger lufthavn Sola og skal i løpet av de neste ti årene ta hånd om to millioner ekstra reisende. Per i dag vet han ikke hvordan de skal komme seg til å fra flyplassen. Han erkjenner at han er urolig.

– Jo snarere det kommer en beslutning som gir oss et perspektiv som vi kan planlegge etter, jo bedre er det. Helt åpenbart, sier Anker Lorentzen.

– Det tar for lang tid å komme seg til jobb

Statoil-flagg

Statoil er en av de største arbeidsgiverne på Forus.

Foto: Jørn Kaarstad / NRK

I årevis har politikerne i distriktet pøst på med nye arbeidsplasser til Forus. Like lenge har man diskutert nye kollektivløsninger for å få bukt med trafikken. Men lite og ingenting har skjedd. Bybane eller bussvei er alternativene, når og hva som kommer på plass vet ingen. Uansett vil det ta mange år før et tilbud er på plass. I mellomtiden skal 4000 nye arbeidsplasser etableres årlig på Forus. Det bekymrer.

– Logistikk, infrastruktur og kollektivtilbud som virkelig sørger for at våre ansatte kommer seg til jobb på en god måte trengs, sier senior vice president i Statoil, Ann-Elisabeth Serck-Hanssen.

Hun er en av dem som etterlyser mer handling og mindre ord. Hun ønsker et felles kommunalt ansvar for utvikling av området på Forus, og ikke bare når nye arbeidsplasser skal etableres.

– Det tar tid å komme seg hit i rushtiden, og det er ikke bra, sier Serck-Hanssen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Statoil, Ikea, Stavanger

Forus huser også Ikea.

Foto: Gunanr Morsund / NRK

– De færreste kan kjøre bil til jobben

Sveinung Hestnes

Sveinung Hestnes er leder for næringseiendom i Eiendomsmegler 1.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Jeg har kjørt gjennom Forus i snart 30 år, og sett veksten og alt som har skjedd med Forus. Fra første gang da det kom en bensinstasjon i 1980 har ikke servicetilbudet økt så veldig mye, sier Sveinung Hestnes.

Han er leder for næringseiendom i Eiendomsmegler 1, og mener det er tid for nye tanker på Forus.

– Stavangerhalvøya består av 4–5 landsbyer. Vi har blitt en internasjonal storby i løpet av de siste 15 årene, og i en internasjonal storby er det ikke slik at man kjører fra garasjen til arbeidsstedet. De aller fleste må ta buss eller andre kollektivtilbud. Det å ta bil til jobben er forbeholdt de få, sier Hestnes.

– Vi har fått voksesmerter

– Det er klart at vi er godt vant, og så har vi prioritert litt feil. Vi har tatt vare på verdiskaping og den veksten som var mulig, vært handlingsorienterte og fått voksesmerter og skiftet skostørrelse litt for seint, sier Hestnes.

I en årrekke har det interkommunale selskapet Forus Næringspark lagt til rette for næringstomter på Forus. Veksten har vært enorm. Men de senere årene har stadig flere kritisert utviklingen. Lite og ingenting har skjedd med infrastrukturen i et område som store deler av befolkningen beveger seg til og fra hver eneste dag.

Mener det er mulig å justere kursen

Regionalplansjef Christine Haver i Rogaland fylkeskommune avviser at Forus har levd sitt eget liv et stykke unna kommune sakspapirer.

– Det er nok en realitet at det er et område mellom tre kommuner. Jeg skulle ønske at vi hadde hatt enda tyngre hånd på Forus enn vi har hatt, sier Haver.

Er det for sent å etterlyse en helhetlig plan?

– Jeg tenker at vi må se på situasjonen i dag. Det er mye som er irreversibelt i området, men det ligger også mange muligheter til å i hvert fall justere kursen. Gjør vi ikke det får vi store utfordringer, sier Haver.

Etterlyser flere arbeidsplasser i sentrum

I dag offentliggjorde NRK den endelige bussvei-løsningen som Samferdselsdepartementet har bedt om. Avtroppende samferdselssjef Gunnar Eiterjord mener en ferdig bussveiløsning vil kunne bygges i løpet av fem år for fem milliarder kroner. Det er både rimeligere og langt raskere enn en fullt utbygd bybane. Men selv den vil ikke kunne ta høyde for 70 000 arbeidsplasser på Forus om 12 år, slik planene i dag tilsier.

Gunnar Eiterjord

Gunnar Eiterjord er avtroppende samferdselssjef i Rogaland.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– En større del av kontorarbeidsplassene må komme i sentrumsområdene der det er mulig å betjene mer av kollektiv- og sykkeltrafikken. Mye har vært gjort bra, men det som ikke har blitt gjort bra nok er fokuseringen på lokalisering av kontorarbeidsplasser. Der tas det forhåpentligvis grep nå som gjør at vi kommer i mål på en god måte, sier Eiterjord.

Har industritomteselskapet Forus Næringspark hatt for frie tøyler?

– Både industritomteselskapet og de offentlige etatene kunne nok ha vært dyktigere for å si det sånn, sier Eiterjord.