– Det er en bra bil. Jeg fikk rundt 25 000 kroner i avslag.
Andreas E. Eidsaa har kjøpt ny bil. Ved å melde seg inn i Norges Bondelag, fikk han et veldig godt tilbud. Men han er ikke bonde, og har heller ingen planer om å bli det.
– Jeg er ikke bonde. Jeg er veldig glad i bønder og jeg er veldig glad i distriktene, sier han.
Faste kunder
Denne typen rabattordninger finnes overalt. På Sykkelzentrum i Sandnes, kan du få opptil 20 % avslag, dersom du melder deg inn i rett sykkelklubb.
Les også:
– Selvfølgelig er det kunder som melder seg inn dagen før for å få rabatten. Det får vi gjort veldig lite med. Vi håper jo at de kommer tilbake senere og blir faste kunder hos oss, sier Svein Gaute Hølestøl som er daglig leder i Sykkelzentrum.
Det betyr at mange betaler mer enn de nødvendigvis må for produktene. Forbrukerrådet mener det er uproblematisk.
– Samler forbrukermakten
– I utgangspunktet er det veldig bra at en slår seg sammen på denne måten og på en måte samler forbrukermakten. Foreninger kan forhandle bra for en gruppe forbrukere.
Les også:
Det mener Edith Nøkling som er regiondirektør for Forbrukerrådet i Stavanger.
Hun kaller det «pruting satt i system».
– Du kan se på det som at her har foreningen gjort jobben for deg med å forhandle pris, mener hun.
– Ikke hva som helst
Pruting slapp også et av bondelagets nyeste medlemmer, kirkevergen Andreas E. Eidsaa. Han kommer til å fortsette å betale kontingenten.
Les også:
– Jeg hadde ikke meldt meg inn i hva som helst. Jeg hadde for eksempel ikke meldt meg inn i Human-Etisk Forbund for å få kjøpt en fryseboks, men dette synes jeg fungerer veldig bra, sier han.