Sjøfartsdirektør Olav Akselsen skal nå sette i gang en kampanje for å få opp sikkerheten i en bransje der han mener ulykkestallene burde vært lavere.
– Vi ser at det ikke er alle rederi som er like flinke til å planlegge operasjonene sine. De har ikke risikovurderinger og setter ikke inn nødvendige tiltak for å hindre at ulykker skjer, sier Akselsen.
- Les også:
Statistikken viser for mange ulykker
Neste år skal Sjøfartsdirektoratets inspeksjoner ha et ekstra fokus på rederienes sikkerhetsstyring.
– Vi ønsker å hjelpe rederiene med å få bedre sikkerhetsstyring og på den måten få ned tallet på ulykker, sier Akselsen.
I 2015 ble det registrert i alt 190 personskader på norske båter, syv av disse medførte dødsfall. Tallet på båter som forliste økte fra ni i 2014 til 22 i 2015. De aller fleste var mindre fiskefartøy.
Akselsen understreker likevel at ikke alle må skjæres alle under en kam.
– Vi mener vi kan se forskjell på rederiene. Det finnes dem som virkelig har gjort en innsats med å få gode sikkerhetsstyringssystem og et bra system for å etterleve dem. Grunnen til at vi tar dette fram er at statistikken viser at vi har litt for mange ulykker i denne næringen på grunn av for dårlige sikkerhetssystem.
– Lukte vekk «cowboyer»
Fjord 1 har de siste tre årene gjort mye på sikkerhetsfronten, men drifts- og sikkerhetsdirektør Deon Mortensen innrømmer at de har hatt et problem.
– Nå føler jeg at vi er på rett spor. Det var en periode vi slet skikkelig, og hadde et problem med å erkjenne at dette var et problem. Vi har jobbet med kultur, ny teknologi, overvåkning, forenkling av prosedyre og bortluking av «cowboyer», sier han.
Både Mortensen og flere andre i bransjen applauderte Sjøfartsdirektoratets kampanje for 2017 som ble presentert på direktoratets egen Sjøsikkerhetskonferanse i Haugesund i går.
Olav Akselsen håper at alle fikk med seg budskapet.
– Det er viktig at en ikke bare kjøper seg et ferdig opplegg og tenker at nå er sikkerheten på plass. Det er i rederiet og den enkelte båten en må gjøre denne jobben. Sikkerhetssystemet må være tilpasset driften de har, båtene de har og de ansatte om bord.