Hopp til innhold

– Fleksitid kan løse opp bilkøene

Systematisk bruk av fleksitid, både i bedrifter og kommuner kan gi en helt annen flyt i trafikken i morgen- og ettermiddagsrushet, mener John Peter Hernes i Stavanger Høyre. Han vil endre arbeids- og åpningstider for å få fjernet bilkøene i Stavanger-regionen.

Kø på motorveien

Om morgenen og ettermiddagen går trafikken i sneglefart på Motorveien mellom Stavanger og Sandnes. Kollektivutbygging skal gjøre det mulig for flere å komme seg på jobb uten bil, men i mellomtiden kan fleksitid være løsningen, mener Høyre.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Odd Tveit Jørgensen og John Peter Hernes

John Peter Hernes.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Det er store køer til Forus og trafikkork til Tananger. Med litt samarbeid og nytenking kan vi hjelpe alle, slik at det blir mye mindre kø, mener John Peter Hernes, gruppeleder i Høyre i Stavanger.

Onsdag kom rapporten fra kommunene, fylkeskommunen, Statens vegvesen og Jernbaneverket, som fastslår at bybane er dyrest, men best til å løse trafikkproblemene i Stavanger-området.

I september slo SINTEF fast at bil og veiutbygging er det beste, mens Asplan Viak konkluderte med det motsatte noen få dager senere.

– Koster nesten ingen ting

I mellomtiden snegler bilene seg videre, og når det skjer trafikkuhell, står trafikken bom stille.

Fleksitid kan løse problemene mens vi venter på de store tiltakene, mener Hernes. Han ser for seg det han kaller en styrt og mer systematisk bruk av fleksitid, for eksempel at enkelte avdelinger i en bedrift begynner på ulike tidspunkter på dagen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Forus, Stavanger

På Forus, området mellom Stavanger og Sandnes, jobber svært mange av de som er bosatt i de to kommunene og områdene rundt. Men en arbeidstidsendring for noen, betyr endringer for mange flere, mener LO.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

– Det koster nesten ingen ting, og det er mulig å få til mens vi venter på å få frem bulldoserne som skal bygge veier eller bybane eller hva det måtte være, sier han.

– Renholdere må jobbe senere

LO-leder i Stavanger og omegn, Rolf Bersås, er skeptisk.

– Normalarbeidsdagen mellom 08 og 17 er viktig for oss, sier han, og minner om at økt bruk av fleksitid innebærer at andre yrkesgrupper må begynne tidligere eller senere.

Rolf Bersås, SV

Rolf Bersås.

Foto: SV
Hallvard Ween

Hallvard Ween.

Foto: Helge Hundeide / NRK

– For eksempel må barnehager ha lenger åpningstider, og renholdsarbeidere får mer kveldsarbeid, påpeker han.

– Men hvis en reduserer køene, er ikke det bra?

– Det er ikke sikkert det er bra hvis mange arbeidsfolk får endrede arbeidstider uten at det blir skikkelig godtgjort, sier han.

NHO: – Kan fungere for kontorarbeidsplasser

– Det er helt åpenbart at dette kan hjelpe. Det er ikke kapasiteten på veiene våre som problemet, men tilgjengeligheten, sier Hallvard Ween, regiondirektør i NHO Rogaland.

Det er imidlertid ikke alle arbeidsplasser som kan bruke fleksitid, sier han.

– Det begrenser seg til kontorarbeidsplasser, sier den tidligere sjefen for porselensproduksjonen Figgjo.

– Porselenet hadde gått i gulvet

– Hvis du driver med serieproduksjon av porselen, er du avhengig av at alle står på den rekken de skal til den tiden de skal. Eller går det i gulvet, sier han.

Hernes i Høyre har i første omgang tatt kontakt med Stavangers ordfører, fylkesordføreren, Næringsforeningen i Stavanger-regionen og næringsutviklingsforumet Greater Stavanger.

– Vi må se hva kommunen kan gjøre med åpningstider i barnehager og så videre. Først og fremst må vi ta et initiativ, sette oss ned og være konkrete, sier han.