NRK Meny
Normal

– Et helt feil bilde av Haugalandet

Haugaland Veksts promofilm «Den 25. timen» skal lokke flere til Haugesundsregionen. Mange mener den gjør det motsatte.

Haugaland Veksts promofilm «Den 25. timen» skal lokke flere til Haugesundsregionen. Den er allerede elsket, hatet og heftig debattert.

VIDEO: Mange reagerer på reklamefilmen «Den 25. timen» fra Haugaland Vekst.

På fredag slapp Haugaland Vekst den treminutters kortfilmen «Den 25. timen». I filmen møter du Frank Underskog som presenterer et 50-talls, glamorøst bilde av Haugalandet.

Han ler av storbyfolket som kaster bort tiden sin ved å ikke bo på Haugalandet. Der får man nemlig mer tid i døgnet, ved å slippe å stå i kø og ikke måtte vente på tur.

Kostet 80.000 kroner

Tor Inge Vormedal

Forfatter Tor Inge Vormedal mener reklamefilmen er uheldig for Haugalandet.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

Haugaland Vekst har brukt 80.000 kroner på filmen. Men på Facebook og Twitter slaktes den. Forfatter og tidligere journalist Tor Inge Vormedal la først ut reaksjonene sine på Facebook.

– Det jeg reagerer på er den måten den fremstiller næringslivet i Haugesund på. Som at vi er mørkkledde folk med privatsjåfør og koner som står og venter i oppkjørselen når vi kommer hjem, sier forfatter Tor Inge Vormedal.

Han er kritisk til at Haugaland Vekst bruker masse penger på en film som skal lokke unge tilbake til Haugesundregionen. Han mener filmen er veldig negativ.

– Det å bruke ordet «ånnas» er på linje med å bruke ordet «nigger». Det gjør man ikke i dagens språkbruk, sier Vormedal.

– Skal ikke tas bokstavelig

Den 25. timen er timen man skal vinne ved å flytte til Haugesund- fra storbyjaget. Jannicke Kvarven i Haugaland vekst synes det er bra at filmen skaper debatt.

– Hele filmen er basert på ironi. ordene storbyklovn og ånnaser er spissformuleringer for å skape oppmerksomhet. Det er det samme som om vi blir kaldt for bønder i byen. Det er ikke for å henge ut folk. Det er ikke meningen å ta det bokstavelig, sier Kvarven.

– Målet er branding og posisjonering av vår region blant primær målgruppen som er mennesker som ikke bor i regionen i dag men kan ha interesse av å flytte hit, f.eks. studenter, nyutdannede personer i etableringsfasen, småbarnsfamilier, folk med verdifull arbeidserfaring og primært i Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim, skriver Haugaland Vekst.

«Er dette seriøst ment?»

Dette er noen av kommentarene som står under filmen på Facebook.

– Håper man med denne filmen å trekke noen "Storbyklovner" til regionen, så de kan komme hjem til det perfekte huset med den perfekte familien som venter mannen hjem fra sin perfekte jobben etter et perfekt møte med noen storbyklovner ... i storbyen. Er dette seriøst ment?

– Skal dette være ironi? Var ikke så lett å skjønne. Ingenting av dette som fikk meg til å få lyst til å flytte til Haugesund i hvert fall, snarere tvert imot. Hilsen en "storbyklovn". P.S. Likte fokuset på damens rumpestump på slutten, det eneste som fikk meg til å le høyt.

– og ikke minst en perfekt kone som venter i perfekt stillhet i et perfekt miniskjørt. Gleder meg til å komme hjem.

– Definitivt det versta eg har sitt totalt i år, kanskje i heila mitt liv.

– Dette var litt .... patetisk rett og slett, en film så hadde passa i 50 årå i husmor-tiåret kanskje!