– En grunn til at Hollywood har kommet til Norge

Filmskapere i USA har for lengst merket seg den norske naturen. Nå kommer også turistene strømmende, tror amerikansk reiseselskap.

Mission Impossible 6 - Preikestolen

Betty Nguyen i det amerikanske reiseselskapet Nomoon Travel tror Hollywoods omfavnelse av Preikestolen vil skape en strøm av amerikanske turister til Norge.

Foto: Skjermdump/Paramount Pictures

– Du sier bare: Wow! Er det mulig?

Betty Nguyen jobber med å selge inn nye destinasjoner til turister i USA og er grunnlegger av det amerikanske reiseselskapet Nomoon Travel.

Nå er hun i Norge, blant annet for å besøke Preikestolen i Ryfylke.

– Jeg kan ikke vente med å fortelle om dette til alle sammen. Vennene mine kommer til å bli så sjalu, sier hun.

I traileren til den sjette «Mission Impossible»-filmen henger Hollywood-stjernen Tom Cruise utenfor den stupbratte fjellveggen.

Tom Cruise i flere spektakulære scener i norsk natur. Videor: Paramount Pictures

Det amerikanske filmselskapet Paramount Pictures slapp traileren til filmen, som får tittelen «Mission: Impossible – Fallout».

Det ser ut til å ha satt Preikestolen enda tydeligere på kartet.

– Det er en grunn til at Hollywood har kommet til Norge for å filme, sier hun.

Nguyen føler seg sikker på at den norske naturen har det nødvendige potensialet til å lokke til seg de amerikanske turistene.

Nguyen

Betty Nguyen jobber med å selge inn nye turistmål til reiselystne amerikanere.

Foto: NRK

– En annerledes destinasjon

Det er i forbindelse med den store reiselivskongressen Norwegian Travel Workshop at Nguyen og Nomoon Travel besøker Norge.

Sammen med rundt 800 reiselivsansatte fra 35 nasjoner deltar hun på kongressen. Her møtes turoperatører fra hele verden for å kjøpe og selge reiselivsprodukter.

Og allerede på fredag fikk de en smakebit på hva Norge har å by på.

– Alle reiser til Europa og opplever Paris og Roma. Men få reiser til Norge. Jeg tror at det å gi dem muligheten til å oppleve en annerledes destinasjon vil appellere til kundene våre, sier Nguyen.

Kundene hun snakker om er primært amerikanere i aldersgruppen 18-35 år, som ser etter eksotiske reisemål på andre kontinenter.

Tom Cruise på Preikestolen

Se bilder fra da Tom Cruise besøkte Preikestolen i november i fjor.

Foto: Ragnar Egeland

Frykter uheldig Cruise-effekt

Årlig besøker rundt 300.000 Preikestolen, og besøkstallene er ventet å doble seg før 2030. Markedsføringshuset i Stavanger mener markedsføringsverdien av den nye Hollywood-filmen er verdt flere titalls millioner kroner.

Men ikke alle er like begeistret for all oppmerksomheten Preikestolen får. I februar gikk Naturvernforbundet i Rogaland ut og advarte mot at Preikestolen er i ferd med å bli «en ihjeltråkket turistmagnet».

Audun Rake, leder i Stiftelsen Preikestolen, uttalte imidlertid at det yndede turistmålet tåler en trøkk.

– Vi kan tåle dette og mer til, hvis vi sprer turiststrømmen over hele året.