NRK Meny
Normal

Har loggført busstidene i et halvt år

Siden september har Rolf Hansen fra Stavanger registrert om bussen holder ruta til og fra jobb. Nå forstår han godt hvorfor mange foretrekker bilen.

Fører busstidene

På denne lille lappen har Rolf Hansen notert ned alle klokkeslettene for når buss nummer X76 i Stavanger er på de ulike holdeplassene på ruten.

Foto: Tora Lind Berg / NRK

– Bussen starter fra Kvadrat, og er ofte 4 minutter forsinket allerede ved Statoil Øst, der jeg går på. Flere ganger er jeg hjemme 40 minutter senere enn det som står i rutetabellen. Det er trafikken inne på selve Forus som er problemet.

Helt fremst på høyre side i buss X76 fra Randaberg til Forus sitter en mann i femtiårene. Han er en av fire som har sittet på bussen siden den kjørte ut av busslomma på Randaberg, og snart er han fremme ved Statoil Øst. I handa har han en lapp. Den er full av tall, sirlig delt opp i rader og kolonner. Rolf Hansen har nemlig sitt eget private forskningsprosjekt.

– Tidlig i høst ble køene lengre og bussturen tok lengre tid enn tidligere. Da bestemte jeg meg for å registrere hvor lang tid bussen brukte fra hjem til arbeidsplass og omvendt, sier Hansen.

Kjørte for mye

Rolf Hansen

For ett år siden begynte Rolf Hansen å ta bussen til jobb hver dag.

Foto: Tora Lind Berg / NRK

– Jeg har bil, men jeg kjørte så mye med den at jeg syntes det ble for ille. Jeg har tid, så nå tar jeg bussen, sier Hansen.

Tid er helt sentralt for å velge bussen. Hansen forstår godt at mange velger bilen.

– Med småbarn og fotballtrening så hadde det ikke gått. På det verste tar det halvannen time å komme seg hjem til Randaberg. Et strekk som bare er to knappe mil.

Rolf Hansen har en Mitsubishi ASX fra 2011.

– Jeg er glad i bilen min. Jeg har hytte på Stord, og kjørte rundt 30.000 kilometer i året. Jeg syntes jeg satt altfor mye i bilen så for ett år siden begynte jeg å ta bussen hver dag til jobb, sier Hansen.

Rolf Hansen registrerer data

Data fra september til i dag blir puttet inn i et Excel-ark.

Foto: Tora Lind Berg / NRK

Han har regnet på det og funnet ut at han sparer omtrent 10.000 km og én service i året på å ta bussen. I tillegg reduseres bensin- og bompenger tilsvarende.

– I rene driftsutgifter koster det å kjøre til jobb cirka 15 kroner for diesel og 28 kroner for bompenger, altså 43 kroner. Bussturen koster 31,50 kroner i gjennomsnitt med månedskort. Bussen er billigere, sier Hansen.

Men det er altså et skår i gleden, og det er tiden det tar å komme seg på jobb med buss, og ikke minst påliteligheten til rutetidene. Statistikken hans viser at fra Forus og hjem er bussen vanligvis 10 minutter forsinket. Noen ganger er den forsinket opp mot 40 minutter.

– Bussen må få en prioritet skal den kunne konkurrere med bilen. Vi er alle individualister. Vi tar enkleste og korteste vei, sier Hansen.

For stor buffer

På tur til jobb er han nemlig ofte fremme for tidlig ifølge ruten.

– Fra Grannesveien til E39 har Kolumbus lagt inn 21 minutter, sikkert fordi de regner med at her blir det kork. Det blir det jo til en viss grad, men ikke mye. 6 minutter tar det egentlig med bil, så det store problemet ligger egentlig ikke der, mener Hansen.


Kolumbus endret rutetidene på samtlige X-ruter i august i fjor.

– Justeringene ble gjort på bakgrunn av innspill og ønsker fra våre passasjerer, sier kommunikasjonssjef i Kolumbus, Karianne Haarr Nedrebø.

Hun sier at det er så viktig at folk som tar bussen til jobb skal vite at de kommer frem i tide, at det er tatt høyde for litt ekstra trafikktrøbbel i rutetabellen.

– Solasplitten er årsak til mye trafikktrøbbel

I januar var mediene fulle av saker og kritiske innlegg om trafikken inn mot Forus. Hansen mener kaoset har flere årsaker.

– Det har skjedd to ting. For det første er en omlegging av avkjøring til Forus under opparbeiding, og for den andre er Solasplitten er åpnet, sier Hansen.

Kolumbus er enig i at Solasplitten har skapt trøbbel for trafikkflyten.

– Arbeidet med Solasplitten har fått innvirkning på kollektivtilbudet. Biltrafikken har tettet seg til på enkelte deler av traseen og tidvis skapt store forsinkelser for bussene i området, sier Nedrebø.

Rolf Hansen registrerer data

Rolf Hansen registrerer dataene på når bussen er fremme ved Forus i et excel-ark.

Foto: Tora Lind Berg / NRK

Etter noen uker så Forustrafikken ut til å gå seg til.

– Trafikken flyter bedre, men det skal lite til før det stopper opp. I ettertid har debatten stilnet, men lite har skjedd for å få til løsning, mener Hansen.

– Problemene vil bli verre når en del nybygg blir innflyttet. Da kommer nok debatten igjen, sier Hansen.

Nedrebø mener kollektivtrafikken vil slippe unna den verste strømmen av biler på vei ut av Forus på slutten av arbeidsdagen når kollektivtraseen og den nye kollektivbruen på Forus er ferdig.

Ifølge Statens vegvesen skal kollektivbrua med tilstøtende kollektivtrasé fra øst til vest på Forus stå klar til bruk den 21. juni i år. Det blir også en gang- og sykkelvei tilknyttet brua.

For Hansen er prosjektet et forsøk på å engasjere seg, og ikke bare sitte å vente på at det på magisk vis skal skje noe.

– Vi som tar X-bussene snakker sammen. Noen klager til Kolumbus, mens andre bare klager, sier Hansen.

Bussen svinger inn på Statoil Øst. Rolf Hansen noterer tiden på den lille lappen. Klokken er 07.48, og Hansen stiger av. Denne gang var bussen på tiden.