Avgiften som avgjør hvor dyrt det er å fly over et land heter «Underveisavgift», og den regnes ut fra flyenes distanse og maksimale avgangsvekt.
– Det er billigere for flyselskaper å fly over Norge enn å fly over flere av naboland våre, sier sjefflygeleder Birgit Ulveseth Spanne på Stavanger Lufthavn Sola til NRK.
- LES OGSÅ: Bli med i cockpit 30.000 fot rett opp
– Mange arabiske flyselskap velger å bruke det norske luftrommet på grunn av reduserte utgifter, og det går mange fly fra Midtøsten til USA, sier Spanne.
Fly over 9000 meter lager flotte flystriper
Sjefflygelederen forteller at de siste årene har flytrafikken over Norge derfor økt veldig.
Du kan faktisk se om flyene skal lande i Norge, eller om de har tenkt til å bare fly over oss.
– De flyene som er 9000 meter over bakken lager flotte, hvite striper som «henger igjen på himmelen». De er på vei til og fra USA og Midtøsten, sier Spanne.
Liker ikke at Norge har en lavere avgift
– VI utganspunktet mener vi at avgiftene på flytrafikk må bli høyere på grunn av klimautslippene, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne i Miljøpartiet De Grønne (MDG), til NRK.
- LES OGSÅ: Forskere anbefaler lavere flyavgifter
Miljøpartiet liker ikke at underveisavgiften er lavere i Norge enn i nabolandene.
– Den lavere undenerveisavgiften bidrar til at flyselskapene må betale mindre i avgift, og det er problematisk, sier Marcussen.