Hopp til innhold

– Barn må få være med på utviklingen til resten av samfunnet

Forbrukerombudet mener kritikken mot SR-Banks mobilbank for barn er overdrevet.

SR-Bank sitt bankkort og mobilbank for barn

SR-Bank lanserte på fredag mobilbank for barn mellom 6 og 18 år.

Foto: SR-Bank

Jo Gjedrem

Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Foto: Forbrukerombudet

– Barn har også et behov for å betale, og å lære å betale. Samfunnet går mer og mer bort fra kontanter, så for å betale i et moderne samfunn må man kunne bruke elektroniske betalingsmidler, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Som første norske bank lanserte SR-Bank en egen bank på mobilen for barn mellom seks og tretten år. Barn som laster ned appen kan nå overvåke sin egen konto, og sitt eget forbruk på sin egen smarttelefon.

– Barn er sårbare

Professor Ingunn Størksen og Edith Nøkling i Forbrukerrådet gikk lørdag hardt ut mot den digitale nyheten. De mener bankene verner om egne interesser heller enn barnas, og advarer foreldre mot å la seg blende av den digitale utviklingen.

Edith Nøkling

Edith Nøkling, Forbrukerrådet.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

– Vi skal ikke bare la den mektige finansbransjen drive utviklingen videre selv om vi ikke er klar for det. Barn er sårbare som forbrukere og spesielt når det gjelder penger. Vi ser daglig eksempler på at barn bruker virtuelle penger på nettet og ikke skjønner hva de gjør, sa Edith Nøkling, regiondirektør i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet er en frittstående interesseorganisasjon for alle forbrukere av varer og tjenester i Norge.

– Trygt og sikkert

Forbrukerombudet, som er det statlige organet som fører tilsyn med markedsføringen av varer og tjenester, har framforhandlet vilkårene for SR-Banks «lommepengekort», og har sett på den nye mobilbanktjeneste etter lansering.

– Den ser helt grei ut. Etter vårt syn er den nå tilpasset denne brukergruppen. Det skal være et trygt og sikkert kortprodukt for barna, sier Gjedrem.

Mobilbank for barn kan bestilles i foreldrenes nettbank fra barnet har fylt 7 år. Barnet logger inn i mobilbanken ved hjelp av et selvvalgt passord, og har kun tilgang til sin egen brukskonto. Barna har ikke mulighet til å gjennomføre transaksjoner. Dette er kun saldosjekk og overføring mellom egne brukskonti.

– Det er ikke snakk om å foreta betalinger og den slags som voksne bruker mobilbanken til. Med en så ung aldersgruppe er det meget strenge krav som må stilles til banken. Disse produktene er helt annerledes enn det vi som voksne bruker, sier han.

Som første norske bank lanserte SR-Bank i dag bank på mobilen for dei aller yngste. For under eitt år sidan kom banken med mininbankkort for dei små - og no skal barn ned i seksårsalderen kunne sjekka på mobilen om vekepengene har kome inn på kontoen:

AKRIVVIDEO: VIDEO: SR-Bank lanserer mobilbank for barn. John Meinich-Bache Waldeland, Emma Ramsfjel Vaage og Ole Andreas Leinebø på ti år er positive.

– For tidlig for seksåringer

Et av argumentene til SR-Bank ved lanseringen av mobilbanken er at de vil bidra til gode sparevaner, og sørge for at barn og ungdom har et fornuftig forhold til økonomi.

Professor Ingunn Størksen ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger mener barn har lite læremessig utbytte av mobilbanken, og at seksåringer er alt for unge.

Ingunn Størksen

Ingunn Størksen, UiS.

Foto: Elisabeth Tønnessen

– Vi vet jo selv hvor mye lettere det er å dra kortet, og hvor mye mer det svir hvis vi legger 1500 kroner på bordet. Den psykologiske biten med at de ikke ser hvor pengene blir av er viktig. Det er viktig at ungene får kjenne på hvor mye de hadde i lommen, og hvor mye som ble borte, sa hun.

Gjedrem i Forbrukerombudet er ikke uenig, og mener foreldrene må vurdere om barna deres er gamle nok for tilbudet.

– Det er ikke noe som de automatisk må kaste seg på, men dersom foreldrene mener at barna er modne for det, og har et forbruk som passer til det, mener vi at kortet har gode vilkår, sier han.

– Også en rekke fordeler

– At barn kan bruke kort har jo også en rekke fordeler. F.eks. når barna reiser på Norway Cup er det mye bedre at de går rundt med et kort enn med masse kontanter på seg, sier Gjedrem.

Han mener at utviklingen innen elektroniske betalingsløsninger er uunngåelig.

– Både for voksne, unge og barn kommer det nye betalingsløsninger i tiden fremover. Vi ser på det som en av våre hovedoppgaven at disse betalingsløsningene skal være forbrukervennlige og trygge å bruke, sier han.