– Jeg har vel nesten ikke snakket med en maskinfører som aldri har mistet skuffa si, sier Geir Kåre Wollum, regionalt verneombud i Norsk Arbeidsmandsforbund.
Tirsdag omkom en mann under arbeid med den undersjøiske Ryfast-tunnelen i Rogaland. Han ble klemt i hjel da skuffa falt av gravemaskinen.
Wollum, som ikke vil uttalte seg om Ryfast-hendelsen direkte, mener slike ulykker skjer altfor ofte, og at det bare er flaks at flere ikke blir skadet. Han reagerer på at det ikke gjøres mer for å få på plass en felles bransjestandard på låsesystemer på gravemaskinskuffer.
Når man skal bytte skuffer på gravemaskiner i dag, er det nemlig stor variasjon mellom de ulike modellene når det gjelder hvor knapper og brytere er plassert på kontrollpanelet.
– Det blir som at du skulle kjørt bil med bremsepedalen på høyresida, clutchen på venstresida og gasspedalen i midten, sier han.
Flere klemulykker
Wollen, som først ble intervjuet av fagbladet Anleggsmaskinen, nevner flere ulykker der personer har blitt skadet av gravemaskinskuffer.
Verken Statistisk sentralbyrå eller Arbeidstilsynet klassifiserer slike ulykker spesifikt, men i perioden 2011 – april 2014 registrerte Arbeidstilsynet 135 «klemt/fanget»-ulykker med alvorlig skade. Sju var dødsfall.
Og skuffa på gravemaskiner er ofte involvert i disse ulykkene.
– Det at skuffer på gravemaskiner løsner, skjer nok dessverre litt for ofte, sier regiondirektør i Arbeidstilsynet, Stig M Løvås.
Han er enig med Wollen i at det er bedre, jo likere utstyret er, men sier at ansvaret for bransjestandard ligger hos bransjen, ikke hos tilsynet.
- LES OGSÅ:
– Kan ikke pålegge bransjen
Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) er arbeidsgiverorganisasjonen for bedrifter innenfor anleggsbransjen. De er også enige i at det bør være én bransjestandard for hvordan gravemaskinskuffer festes.
– Vi kan ikke pålegge våre medlemmer å kjøpe bare én bestemt type maskin. Ansvaret ligger dermed hos maskinprodusentene, sier informasjonssjef i MEF, Siri Ulvin.
Har laget standard
Maskinselgerne blir representert av Maskingrossisternes Forening (MGF). Og ifølge fagsjef Njål Hagen har organisasjonen faktisk fått på plass en bransjestandard når det gjelder montering og betjening av låsesystemer på gravemaskinskuffer.
– Vår faggruppe med representanter fra de forskjellige maskinleverandørene begynte å se på dette på slutten av fjoråret, og så publiserte vi standarden på vår hjemmesiden 25. januar.
– Men det tar jo litt tid å implementere disse tingene hos medlemsbedriftene, sier Hagen.
Standarden er imidlertid helt frivillig å bruke for de 111 medlemsbedriftene.
– Det gjøres risikovurderinger
Prosjektleder for Ryfast hos Statens vegvesen, Gunnar Eiterjord, vil ikke uttale seg om dødsulykka spesifikt, fordi den etterforskes av politiet.
– Men på generelt grunnlag kan jeg si at det gjøres risikovurderinger og sikker jobb-analyse på alle arbeidssituasjoner på vårt anlegg. Det er gjort her også, sier Eiterjord.
- LES OGSÅ: Fikk en tøff start på arbeidslivet