– Det første kvinner ser på er baklommen. Hvis den er feil, prøver de ikke buksen i det hele tatt. Baklommen er det desidert viktigste på en dongeribukse, mener jeansdesigner Øyvind Bjaanes.
Fra hovedkontoret i Sandnes designer han sitt eget merke, Funaki. Bukseproduksjonen startet i 2005, og i 2011 ble det solgt 50.000 bukser.
- LES OGSÅ:
– For eksempel kan baklommer som sitter langt fra hverandre gjør at enden virker bredere, sier han.
Fra arbeidstøy til festplagg
Det i dag uunnværlige klesplagget dukket første gang opp i USA i 1740-årene, og var arbeidstøy, ifølge Store Norske Leksikon. Første 200 år senere begynte kvinner å bruke olabukser som hverdagsplagg.
Fra 1970-årene ble jeans virkelig stort, og mange brukte buksene både til fritid, hverdags og fest.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Mange kjenner seg nok igjen i følgende påstand: Bukser er ikke alltid bare enkelt å kjøpe. Bjaanes er ikke bare enig, han mener det kan fortone seg som en vond drøm.
– Enhver kvinnes mareritt
– Enhver kvinnes mareritt er å kjøpe seg en bukse. De fleste har gått inn og ut av butikker og ikke funnet seg noe, sier han.
Selve produksjonen skjer i Kina, og buksene selges i rundt 300 butikker i Norge. Lansering i Sverige står nå på agendaen.
Bjaanes henter inspirasjon mens han er på kafé, på en ferje eller på et fly. Han innrømmer at han ser mye på damerumper.
– En vakker dag får jeg meg en på nesen fordi jeg studerer dem, selv om det er i embets medfør, sier han.