– Anmelderen må i samtale med publikum

Anmeldelser blir lite lest på nettet, sammenlignet med annet stoff. Det bekymrer kulturlivet. Nå er de samlet for å diskutere saken.

Filmanmeldelser

Kulturlivet er bekymret fordi det er mindre interesse for anmeldelser av filmer, bøker og andre kulturprodukter.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Denne typen journalistikk oppnår veldig lite lesing. Kulturjournalistikken får veldig få klikk.

Det sier medieforsker Jens Barland ved NTNU. Norsk kulturråd diskuterer nå kunst- og kulturkritikk i avisene på sin årskonferanse i Stavanger.

Jens Barland i et radiostudioe hos NRK

Medieforsker Jens Barland ved NTNU sier at anmeldelser blir lite lest på nettet.

Foto: Tone Staude / NRK

Når leserne ikke klikker seg inn på anmeldelser av bøker, musikk og film, så forsvinner artiklene fort fra forsidene. De blir heller ikke delt og vist på sosiale medier som Facebook.

Pidestall

– Den måten å skrive anmeldelser på er formet i papiravisenes verden. Den har holdt litt fast ved den formen, selv om den nå publiseres digitalt. Derfor har de heller ikke greid på samme måte å nytte nytekst-former som annen journalistikk faktisk fikser og får til, mener Barland.

– Kulturkritikere, kunstkritikere og filmkritikere har fått ord på seg for å være arrogante, og for å være ovenfra og ned.

Det mener Stavanger Aftenblads mangeårige anmelder Kristin Aalen. Hun sluttet nylig i avisen for å bli frilansanmelder. Hun tror kritikerne må ned av pidestallen sin.

– Tidens tale, og tidens tegn er at kritikerne må være mer i dialog, både med aktørene som skaper kunst, og med publikum, Aalen.

Anki Gerhardsen

Frilansanmelder Anki Gerhardsen oppfordrer anmeldere til å 'samtale' med publikum.

Foto: Vilde Bratland Erikstad/NRK

Samtale

Anki Gerhardsen er og frilansanmelder. Hun tror at anmelderne må invitere publikum inn.

– De må våge seg ut av komfortsonen, våge å ta risiko, våge å delta i det offentlige ordskiftet og også invitere publikum inn. De skal altså ikke foreta en endelig domsavsigelse, men starte på en samtale, mener Gerhardsen.

– Det har ofte vært en oppfatning av at jo lenger en anmeldelse er, jo grundigere er den, men jeg er helt sikker på at man kunne gjort ganske mye i dialogform. Man kan forholde seg til sosiale medier som Twitter. Det å gå i dialog med leserne må vi gjøre i mye større grad.

Sarah Sørheim

Kulturredaktør i Aftenposten, Sarah Sørheim, er bekymret for det hun kaller 'de klassiske terningkast fire-tekstene'.

Foto: Klassekampen

Det sier kulturredaktør i Aftenposten, Sarah Sørheim.

– Det som er en helt reell utfordring, er at i den digitale tidsalderen, så ser vi at det er tekster som er veldig, veldig tydelige som når best gjennom. Jeg er genuint bekymret for de klassiske terningkast fire-tekstene. Det meste av dem som vises fram av kunst og kultur befinner seg der. Jeg har ikke svaret, sier Sørheim.

Taper

– Det er jo det målbare helvetet som vi lever i, altså klikk-kulturen, sier Eirik Bø, som er leder i Pelikanen forlag.

Han mener det er veldig viktig at det ikke bare blir med det han kaller «de små vaskeseddel-anmeldelser i de brede avisene».

– Da taper vi. Vi trenger faktisk at de store brede institusjonene også tar ansvar for den mer dyptpløyende kritikken, mener Bø.