– Akustikken er fantastisk

Endelig ble publikum invitert inn i det nye konserthuset i Stavanger da symfoniorkesteret holdt en eksklusiv konsert for sine mest trofaste tilhengere i går kveld.

Publikum på plass i orkestersalen i Stavanger konserthus

Publikum på plass i orkestersalen i Stavanger konserthus.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Publikum slapp i går inn i det nye konserthuset i Stavanger for aller første gang, tre og en halv måned før åpningen.

Det var symfoniorkesterets aller mest ihuga fans, med sesongkort, eller abonnement som det heter i konserthusets termer som fikk komme på besøk i går kveld. For aller første gang fikk de se innsiden av Stavanger nye konserthus, og høre orkesteret spille en i en eksklusiv testkonsert.

Hør hvordan publikum reagerte:

– Plutselig fult av folk

Per-Harald Nilsson, direktør, Stavanger Konserthus.

Per-Harald Nilsson er direktør for Stavanger Konserthus.

Foto: Stavanger Konserthus

– Det er litt magisk. Nå har dette vært en øde byggeplass veldig lenge, og plutselig så er det fullt av folk og feststemning, sier konserthusdirektør Per-Harald Nilsson.

Han tok imot en jevn strøm av forventningsfulle abonnenter i går.

Onde tunger har beskrevet konserthusets utvendige arkitektur som et påkostet Veritasbygg, to bokser i glass og rødbrun betong til 1,2 milliarder kroner. Men i går skinte sola, og rhododendronbuskene og fjordutsikten var på plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Publikum på vei inn i Stavanger konserthus

Publikum på vei inn i Stavanger konserthus for første gang.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Fantastisk akustikk

Arnfinn Bø-Rygg

Arnfinn Bø-Rygg er professor ved institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, og Aftenbladets klassiske anmelder.

Foto: UiO

Stavanger Aftenblads klassiske anmelder, Arnfinn Bø-Rygg, mener huset leverer.

– Akustikken er fantastisk. Du hører like godt bak som helt fremme, og like godt på det øverste galleriet som på sidene. Bare de to salene i den norske operaen kan sammenlignes. Det er en utfordring for musikerne, for de kan ikke gjøre feil, sier Bø-Rygg.

Orkestersalen imponerer med sine tjue meter under taket, et enormt orgel i front, buede balkonger i lønn og 1500 seter i nyanser av lilla.

– Kan bli mer enn fabelaktig

En halvfull sal fikk høre et sammensatt repertoar fra orkesteret, under ledelsen av Fabio Biondi. Før Mozarts Linz-symfoni avrundet konserten.

– Akustikken må alltid være det beste av alt, så de bør være glade for at jeg jobber med den. Den er allerede fabelaktig, men vi kan kanskje gjøre den mer enn fabelaktig, sier akustiker Eckhard fra Tyskland, som jobber frem mot åpningen 15. september.