Hopp til innhold

78 slike blader skal fraktes langs E-39

Vegen er utbedret flere steder for å få fram kolonnene med fire vogntog som hver er femti meter lange.

Rotorblad fra vindmølle

Rotorbladene som kom i land i Egersund i dag er 45 meter lange.

Foto: Pete Seglem

I kveld starter den første transporten av de 36 enorme vindmøllene som skal på plass ved Karlsbu på Høg-Jæren.

For å frakte en komplett vindmølle fra havnen på Eigerøy til Høg-Jæren trengs det ni vogntog. De lengste av vogntogene er femti meter lange og vil kjøre i kolonner på fire.

Vogntogene er spesialbygget for slike transporter. Blant annet kan alle hjulene på samtlige nav svinges for å lette på manøvreringen.

– Ville fått Stavanger-trafikken til å stanse opp

Transportene går fra Eigerøy, via Krossmoen, nordover på E39 til Bue og så opp til Karlsbu..

– Hver transport vil ta rundt en time og stort sett foregår på nattetid, opplyser Pete Seglem i Dalane Vind til NRK.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Rundkjøring, Eigerøy

Det var nødvendig å fjerne en fjellknaus ved denne rundkjøringen på Eigerøy for å få transportene fram.

Foto: Øystein Ellingsen

Opprinnelig var det meningen at vindmøllene skulle fraktes til Risavika i sola.

– Det er bra at det ble Eigerøy. Disse transportene ville fått trafikken i Stavanger-distriktet til å stanse helt opp, mener Seglem.

– Fjernet fjellknaus

Det vanskeligste puktet på veien er der vogtogene skal svinge inn på Eigerøy bru. Her er det skutt ut masse og veien er utvidet for å få vindmølletransportene fram.

Eigersund kommune og havnevesenet i byen har brukt 200 000 kroner på å fjerne en fjellknaus ved rundkjøringen.

På Krossmoen er det fjernet midtdelere, slik at trailerne kommer seg inn på E39.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vindmølle

Slik ser vindmøllene ut når de er ferdig monterte.

Foto: Pete Seglem

45 meter lange rotorblader

En komplett vindmølle består av tre rotorblader, hver av dem er 45 meter lange. Dessuten kommer tre seksjoner til den 80 meter høye søylen og to kontainere som og inngår i transportene.

Vindmøllene skipes inn fra Siemens vindmøllefabruikk i Brande på Jylland i Danmark. Det er det danske firmaet Give Sværgods i samarbeid med Klepp Spesialtransport som er ansvarlig for frakten av møllene både mellom Brande og Esbjerg og mellom Egersund og Høg-Jæren.

I første omgang skal transportene foregå fram til 16.april.