– Dette er veldig uheldig for oss, sier varaordfører i Tysvær, Ola S. Apeland.
Hans kommune får den klart største andelen, 92 kilometer, gjennom ryddeoperasjonen fylkeskommunen nå har satt i gang.
(Se kommuneoversikt nederst i saken)
Fylket vil heretter bare eie og drifte veger som har en viktig regional funksjon.
Blant annet veger som binder sammen to fylker, har høy trafikkbelastning, fører til jernbanestasjon eller kai, eller til viktige turistmål.
– De vegene kommunene får, er ofte veier som fører til noen få boliger og som har veldig lav trafikkmengde, sier rådgiver fylkeskommunen, Joachim Weisser.
– I Tysvær har noen av de foreslåtte vegene liten trafikkbelastning, mens deler av dette vegnettet er tungt belasta, faktisk med en byfunksjon, parerer Ola S. Apeland.
– Et frekt forslag
I bytte for de 690 kilometer veg kommunene skal overta, ønsker fylkeskommunen å overta 190 kilometer gang- og sykkelsti som kommunene har bygget langs de vegene som fortsatt skal være fylkesveger.
En dårlig deal, synes ordfører i Klepp, Ane Mari Braut Nese:
– De vil gi fra seg påfallende mange veger der det ikke er bygget gang- og sykkelveg, mens de vil overta gang- og sykkelveier som vi har bygget langs fylkesveger. Det synes jeg er en smule frekt.
Ordfører Stanley Wirak i Sandnes synes derimot det er en god idé at samme instans har ansvaret for både veg og gang- og sykkelveg.
Frykter vedlikeholdshopp
Men forslaget som helhet er Wirak betenkt over.
– Det er alltid lurt å diskutere om vi kan gjøre ting enklere og bedre, men vi kan ikke påta oss et vedlikeholdsansvar vi ikke har i dag.
For i høringsbrevet til kommunene står det ingenting om at kommunene skal få penger til framtidig vedlikehold.
– Bare i økt vintervedlikehold vil det medføre flere millioner kroner i året, sier Ola S. Apeland i Tysvær.
Og sjøl om fylkeskommunen lover å overlate vegene i forskriftsmessig stand til kommunene, kan Weisser ikke si hva de vil koste kommunene i framtidig vedlikehold, blant annet fordi det ofte er ulik standard for vedlikehold på fylkesveger og kommunale veger.
- LES OGSÅ:
Lover å lytte
Det er Statens vegvesen som har gjennomgått alle fylkesvegene i Rogaland, og ordnet dem i kategorier. Flere andre fylkeskommuner følger dette arbeidet i med interesse.
Fylkespolitikerne skal ta den endelige avgjørelsen, men først skal kommunene si sitt. Høringsfristen er satt til 15. september, men den kan bli utvida, sier Weisser, som lover å lytte til kommunene:
– Selvfølgelig, det er derfor vi har høringsrunden.