Hopp til innhold

Prøver å selge hus med gamle bilder

Familien Lillehammer legger ut mer enn 50 år gamle bilder av hjemmet sitt når de skal selge huset, som har vært i familien i en mannsalder. – Kampen om å skille seg ut blir stadig større, sier eiendomsmegleren.

Nærbøgata 1

Et ikke helt typisk salgsbilde på Finn.no. Fra Nærbøgata 1 i Stavanger.

Foto: Finn.no

Bilder har i et presset Stavanger-marked blitt en svært viktig del av eiendomsannonsene som publiseres på Finn.no. Og noen, som familien Lillehammer, går helt nye veier. I annonsen har de lagt ut svært gamle familiebilder fra huset, som ble bygget i 1963.

– Jeg har selv vokst opp i huset, og for meg blir det mer enn å bare selge et hus. Dette kommer frem gjennom bildene, og jeg vil derfor friste lykken med å gjøre det på denne måten, sier Irene Lillehammer.

Kamp om å skille seg ut

Det er eiendomsmegler Roger Lillejord står bak ideen, og forklarer gjerne hvorfor boligannonsen har blitt seende ut som et tilbakeblikk til 60-tallets Stavanger.

– Kampen om å skille seg ut i mengden av eiendomsannonser blir stadig tøffere. Dette er en eiendom med historie, som ofte går tapt ved hyppigere eierskifter. Da familien kom til meg med en masse fine familiebilder de ønsket å bruke i annonsen, tenkte jeg at dette kunne være en bra løsning for å vise særegenhet, sier Lillejord.

Nærbøgata 1

Slik så Nærbøgata 1 ut i 1963. Eigerne håper nostaligiske bilder er det som skal til for å få solgt huset i 2015.

Foto: Finn.no

Nye kreative vrier

Leder i Norges Eiendomsmeglerforening i Rogaland, Bård Birkeland, er enig i at kampen om å vise seg frem tar nye veier.

– Jeg har ikke hørt om mange slike annonser, men det kommer flere og flere slike kreative vrier nå for tiden. Folk er veldig opptatte av klikk, og bruker Facebook, dronevideoer og altslags for å selge, sier han.

– Noe av det er kreativt, mens andre ting er mer på kanten.

Nærbøgata 1

Frokostminne fra 1960-tallet.

Foto: Finn.no

Må gi nok informasjon

Carl O Geving er daglig leder i Norges Eiendomsmeglerforbund. Han deler Birkelands syn når det gjelder folks kreativitet, men oppfordrer også til varsomhet.

– Det er en del klare krav som skal inn i en slik annonse, og det er ikke lett å bryte med disse. Det som er viktig er at man klarer å kombinere informasjon og kreativitet, sier Geving.

– Spørsmålet er om bilder fra 1963 gir nok informasjon til dagens boligkjøpere. Folks kreativitet skal ikke komme i veien for selger og kjøpers sikkerhet, sier han.

Dette mener eiendomsmegler Lillejord har blitt ivaretatt.

– Noe er gjort om på eiendommen, men ikke mye utover generelt vedlikehold.

Nærbøgata 1
Foto: Finn.no