Hopp til innhold

50 Cent reklamerte for eget alkoholmerke under konsert: – Ikke greit

Arrangørene legger seg flate etter at rapperen 50 Cent brøt den norske alkoholloven under en konsert mandag kveld.

– Vi visste selvfølgelig ingenting om alkoholreklamen, og har nå gitt dem beskjed.

Det skriver PR- og markedsføringssjef i All Things Live, Erika Firing, til NRK.

Den populære rapartisten 50 Cent er nå ute på sin aller siste verdensturné.

Første stopp i Norge var Stavanger, og senere i uka skal han også spille for et utsolgt i Oslo Spektrum og i Trondheim spektrum

Før konserten i Stavanger mandag kveld, fikk 7000 publikummere se reklame for superstjernens konjakkmerke på flere storskjermer på scenen.

I en video som NRK har blitt tilsendt, kan man høre en kvinne i publikum rope:

De bryter alkoholloven i Norge!

50 Cent er i gang med sin siste turné "Final Lap Tour". Her fra konserten i Hamburg.

50 Cent er i gang med sin siste turné «Final Lap Tour». Han er blant annet kjent for superhitene «In Da Club» og «Candy Shop». Her fra konserten i Hamburg.

Foto: Markus Scholz / AP

– Vi kommer til å gi veldig klar beskjed

Alexander Landsnes er administrerende direktør i Stavanger Forum Expo, der konserten ble arrangert. Han skriver til NRK at de ikke var klare over reklamen i forkant.

– Da ville vi selvsagt fått den fjernet. Ved fremtidige konserter vil vi kreve fullt innsyn i produksjonen i forkant, både ved nasjonale og internasjonale artister.

Hendelsen gjør også at Oslo Spektrum tar grep før konserten 4. oktober.

– Vi kommer til å gi veldig klar beskjed om at det ikke skal vises her. Vi kan få prikker på skjenkebevillingen vår, og det er veldig viktig for oss at det ikke blir vist hos oss, sier prosjektleder Wilhelm Lorenzen.

– Om de gjør det likevel, må vi se hva vi gjør i ettertid.

NRK har forsøkt å få en kommentar 50 Cent sitt management, men har foreløpig ikke fått svar.

– Uheldig, feil og ulovlig

Styreleder i avholdsorganisasjonen Juvente, Andre Thomassen Haugen reagerer på hendelsen.

– 50 Cent har en fanbase over flere aldersgrupper. Det er veldig uheldig, feil og ulovlig at det skal bli reklamert for alkohol på arrangementer som dette. Spesielt hvor det også er mindreårige.

Styreleder i Juvente, André Thommassen Haugen

Styreleder i avholdsorganisasjonen Juvente, André Thomassen Haugen.

Foto: Sandra Skoglund-Hansen / Ry Design

Etter det NRK kjenner til, var barn nede i 8-årsalderen til stede under konserten.

– Dette er ikke greit med tanke på norsk lovverk rundt alkoholreklame. Dette synes jeg ikke er greit. Artister og andre kjente mennesker har stor påvirkningskraft.

Forbud mot alkoholreklame

Avdelingsdirektør i avdeling levekår i Helsedirektoratet, Øyvind Giæver, sier at de vil notere saken videre.

– Regelverket generelt er at det er forbudt å reklamere for alkohol i Norge.

Han ønsker ikke å nærmere inn på denne enkeltsaken, men legger til at Stortinget nå har innført et overtredelsesgebyr i forbindelse med alkoholreklame, men det er ikke enda tredd i kraft.

Avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet

Øyvind Giæver i Helsedirektoratet.

Foto: Svein Olsson

– Det vi kan gjøre nå i tilfeller som dette er å kontakte aktørene, og be dem om å rette seg. Dersom de ikke innretter seg våre påbud, kan vi ilegge tvangsmulkt.

Kan risikere prikker

Hvem som holdes ansvarlig i slike saker, ønsker ikke Giæver å uttale seg om.

Det er arrangørene som må gjøre artistene oppmerksomme på reglene i Norge.

I dette tilfellet er det All Things Live som arrangerer 50 Cent-konsertene.

Stavanger Forum Expo har fast skjenkebevilling. Juridisk sjef Anita Wirak i Stavanger kommune understreker at hun ikke kan uttale seg om denne saken direkte. Hun sier også at de enda ikke har mottatt kontrollrapport fra konserten.

– Men generelt vil konsekvensene av eventuelle brudd på alkoholloven rundt reklame være prikker til dem som har skjenkebevilling.

50 cent i Stavanger

50 Cent under konserten i Stavanger mandag.

Foto: Philip Kollstrøm / NRK

Les også Reklamerer for alkohol i sosiale medier: – Utviklingen har løpt fra loven

Anders Kleinstrup i Lervig bryggeri leverer lokalprodusert øl hjem til kundene sammen med pølser og ost fra andre lokale leverandører.

Les også Skjenkekontrollen meiner vinflasker med stearin er alkoholreklame: – Det blir for dumt

Stian Robberstad