Endringene kommer når Haugesundrederiet flytter tre skip fra det norske NOR-registeret til norsk internasjonalt skipsregister (NIS), skriver Sysla. Direktør Kenneth Walland sier det satt langt inne å flagge om de tre skipene.
– Vi har holdt ut så lenge vi kunne, kanskje for lenge. Fortsatt NOR-flagg på disse skipene var ikke lenger et forsvarlig alternativ. Med dette kostnadsbildet er det dessverre ikke lengre konkurransedyktig, sier Walland.
Fra 1. mars i år tillot regjeringen norske konstruksjonsskip å stå i NIS. Det betyr redusert krav til antall norske ansatte om bord, og for Østensjøs del betyr det at rundt 40 personer kan miste jobben, forklarer rederidirektøren.
Tillitsvalgt Bjørn Petter Totland i Sjømannsforbundet synes det er beklagelig at det går mot oppsigelser, men forstår ledelsen i rederiet.
– Vi applauderer ikke at rederiet flagger til NIS, men når myndighetene legger til rette for det har de nok ikke noe annet alternativ hvis de skal overleve i dagens marked.
Ifølge direktør Walland er alle enige om at NIS er bedre enn å flagge ut av Norge, og rederiet planlegger også å flytte et Malta-registrert skip og et nybygg til NIS.