40 mil lang taxidugnad mot piratkjøring

Drosjesjåfør Lars Alsaker er med på å kjøre Alice og Maren Agnete gratis til Danmark. Den 40 mil lange dugnadsturen er en protest mot Haxi, et selskap som er mistenkt for piratkjøring.

Lars Alsåker, Sandnes Taxi

Taxisjåfør Lars Alsåker skal frakte Maren Agnete Langraff (t.v.) og Alice N. Paulsen på etappen fra Stavanger til Helleland i Eigersund.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

Drosjenæringen på Sørvestlandet gikk søndag sammen om å kjøre de to elevene ved Bømlo folkehøyskole etappevis de 40 milene fra Bømlo til Kristiansand – uten et tikkende taksameter.

Grunnen er Haxi.no, et nettsted som organiserer «kompiskjøring», men som drosjenæringen mistenker driver med ulovlig piratkjøring.

Til Danmark uten penger

Alice N. Paulsen og Maren Agnete Langraff er med i et prosjekt kalt «Walkabout». Dette innebærer at de skal komme seg fra skolen til Danmark, og tilbake igjen, uten å bruke penger på mat, transport eller overnatting.

– Vi registrerte oss på ei nettside som oppga at de drev med kompiskjøring, i god tro om at dette var en grei måte å komme oss gratis sørover, legger Maren Agnete Langraff fra Biri til.

På sine nettsider presenterer Haxi virksomheten sin på følgende måte:

haxi.no
Foto: Skjermdump / NRK

Haxi-sjåfører

KART: På dette kartet kan brukerne finne ut hvor sjåførene holder til, og i hvilke områder de kjører. (De to synlige sjåførene er sladdet av NRK.)

Foto: Skjermdump / NRK

«Med Haxi kan du ordne transport sammen med venner hjem fra byen, eller hvis du har bil kan du være han eller hun som kjører vennene dine til fest i helgene. Haxi kan også brukes til vanlig pendling til og fra jobb.»

– Det er vel egentlig ikke tvil om at dette er pirattaxi-virksomhet, og en ulovlig virksomhet de holder på med, har politiinspektør Kristian Johansen ved Stavanger politistasjon tidligere uttalt til NRK.

Protest mot piratvirksomhet

Dette er et fenomen som tar av, og vi liker ikke det vi ser...

Lars Alsåker, taxisjåfør

Henvendelsen fra folkehøgskole-elevene snappet Lars Alsåker i Sandnes Taxi opp. Han har lenge vært i konflikt med nettsiden, som han mener driver ulovlig piratkjøring.

– Jeg sendte en e-post til rektor der jeg anbefalte dem å unngå å bruke denne tjenesten. Selskapet er politianmeldt og under etterforskning, sier han.

Alsåker tok kontakt med andre taxisjåfører, og sammen ble de enige om å hjelpe jentene med å nå målet sitt. Fire sjåfører fra Rogaland, en fra Hordaland og en fra Vest-Agder stilte søndag opp på dugnad.

Men den 40 mils lange dugnadsturen er også en protest mot Haxi.

– Det varmer hjertet mitt å gi nettstedet en liten nesestyver. Vi mener denne siden er ulovlig. De unngår skatt og sjåførene blir ikke sjekka med tanke på politiattest. Formidlingstjenesten har heller ikke godkjennelse, sier Alsåker.

Fra Haxi.no åpnet i desember i fjor, har antallet sjåfører økt til nærmere 50 sjåfører, spredt utover hele landet.

– Dette er et fenomen som bare tar av, og vi liker ikke det vi ser, sier Alsåker.

Søndagstur i taxi

Protestturen starter søndag klokka 06.00 ved at to av jentene plukkes opp på Bømlo Folkehøgskole. En sjåfør tar dem med nærmere fem mil til Sveio. Her bytter de bil og får skyss til Rogaland og Arsvågen, der de transporteres videre med ferge til Mortavika i Randaberg.

Tredje etappe er det Atle Fossmark i Randaberg Taxi som tar seg av. Han transporterer jentene til Stavanger.

– Jentene stod klar og ventet ved fergekaien, og vi har hatt en hyggelig liten tur til Stavanger, sier han.

Lars Alsåker
Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

Turen videre fra Stavanger innebærer stopp og taxibytte ved Helleland i Eigersund kommune og Sira i Flekkefjord. Da har jentene tilbakelagt nærmere 40 mil på veiene – og det med egen sjåfør.

– Det føles nesten som vi er litt bortskjemte, sier Paulsen.

– Vi setter veldig stor pris på at de gjør dette for prosjektet vårt. Vi er heldige, sier Langraff.

Haxi ønsker dialog med taxisjåførene

Haxi.no, på sin side, mistet to «kunder». Leder for formidlingsstedet Haxi, Aleksander Soender, avviser at de gjør noe kriminelt.

– Vennekjøring er et fenomen som har eksistert i lang tid. Vi har bare gjort det smartere ved å legge til rette på denne nettsiden eller i vår app, sier han.

Soender mener så mange som 100.000 mennesker i Norge er registrert i tilsvarende nettverk som Haxi.

Å dele transport er en naturlig del av utviklingen...

Aleksander Soendler, Haxi

– Dersom Haxi forsvinner i morgen, vil folk fortsatt dele transport. I samfunnet i dag er vi blitt flinkere til å dele med hverandre, som bolig, videoer på nettet og lignende. Det å dele transport er en naturlig del av utviklingen, sier han.

I stedet for å motarbeide Haxi, håper han at taxinæringen kan møte dem ved dialog.

– Haxi er ingen konkurrent til taxinæringen. Dette er for folk som heller vil dele enn å kjøpe tjenester, sier Soender.