Hopp til innhold

Her er Joe på vei ut i verden

Eksporten fra Lervig Aktiebryggeri øker, og i år skal 15 prosent av ølet brygges i Hillevåg ut av landet. 200.000 liter øl fra Stavanger skal ut i verden.

Eksporten fra Lervig Aktiebryggeri øker, og år kommer 15 prosent av ølet som blir brygget i Hillevåg i Stavanger til å bli sendt ut av landet.

VIEDO: Fra produksjonslinjen hos Lervig Aktiebryggeri i Hillevåg i Stavanger. Enda flere av Hoppy Joe og de andre flaskene skal eksporteres i år.

Morten Robberstad

Morten Robberstad.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK
Kristoffer Wilhelm Hansen

Kristoffer Wilhelm Hansen.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Det gikk litt trått i noen år, men nå er det mye kjekt på gang, sier Morten Robberstad, daglig leder i bryggeriet som ble etablert i 2003.

Bryggeriet hans kommer i år til å produsere 1,3 millioner liter øl. Det er godt over fjorårets nivå, som endte på 925.000 liter.

En del av økningen skyldes økt eksport av festdeltakere med navn som Hoppy Joe og Betty Brown. De brune flaskene har blitt populære lokalt, og i år blir de trolig enda mer populære internasjonalt.

Skal sende 200.000 liter ut av landet

Av årets produksjon kommer 15 prosent, eller 200.000 liter, til å bli sendt ut av landet.

– Vi har eksport til Danmark, Sverige og Finland, og litt til Spania og Italia. Vi jobber med Russland, USA og Storbritannia, og har fått forespørsler fra Belgia, Frankrike og Australia.

Akkurat nå er forventningene til øltørste finner særlig store.

– Gjennom vår importør i Helsinki har vi fått avtale med en større supermarkedkjede i Finland, sier Kristoffer Wilhelm Hansen, som jobber med eksport.

Tjener ikke penger før tidligst i 2014

Selv om eierne ikke kan vente seg pluss i regnskapet før neste år, vurderer de å innføre to skift på bryggeriet, som i 2012 telte 14 ansatte.

De leter også etter nye lagerlokaler.

– Vi håper alltid at vi skal klare det. Det er små marginer, og mye å jobbe med. Men positiv cashflow i år, og positivt resultat neste år, vi får se, sier Robberstad.