NRK Meny

188 mister jobben i Telenor

Fire avdelinger legges ned i Telenor, og divisjonen for Bedriftsmarked slankes kraftig. – Uforståelig, konstaterer El og IT-forbundet.

Telenor-bygg

Flere titalls ansatte må gå i Norges nest største selskap, Telenor. I Stavanger (avbildet) mister 84 personer jobben.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Telenor har i dag 27 kontorer i Norge og kutter folk på fem av disse stedene (se fakta). I Stavanger, Førde og Steinkjer legges det ned hele avdelinger. Totalt 188 personer mister jobbene sine.

De skal nå få tett oppfølging i den videre prosessen.

Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge

– Mange medarbeidere som har stått på og gjort en god jobb for Telenor i mange år har i dag fått en tung beskjed, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, ifølge en pressemelding.

– De skal nå få tett oppfølging i den videre prosessen. Det er ingen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, men samtidig må vi fornye og endre kompetansen vår.

Selvbetjening har skylda

Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen,

Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Ifølge Christina Endresen, direktør for kundeservice og faktura i Telenor Buisness, er grunnen til kuttene at kundene nå ønsker å gjøre flere oppgaver selv.

– Telenor ønsker å tilby det kundene er opptatt av, som er enkle digitale selvbetjeningsløsninger, sier Endresen til NRK.

– Så kundene skal gjøre jobben ansatte gjorde før?

– Kundene er veldig interessert i å gjøre jobben selv, og mange gjør det allerede. Denne trenden fortsetter og eskalerer. Det har vi tenkt å følge opp, fastslår Endresen.

Dette er en kynisk holdning fra Telenor.

Esben Smistad, konserntilitsvalgt for El og IT-forbundet

De ansatte reagerer

El og IT-forbundet reagerer kraftig på nedbemanningen.

«Det er for EL og IT Forbundet helt uforståelig at man velger å gjøre 84 medarbeidere i Stavanger arbeidsløse i en tid hvor muligheten for å finne seg nytt arbeid i regionen er begrenset», skriver forbundet i en pressemelding.

Ifølge konserntilitsvalgt Esben Smistad skal kundeservice-medarbeiderne i Stavanger og Førde erstattes med midlertidig ansatte i Rørvik – som han sier vil få 150.000 kroner mindre i lønn.

– Dette er en kynisk holdning fra Telenor, sier han til NRK.

Ifølge Smistad skal de ansatte fjernes uten at arbeidsoppgavene fjernes.

– Dem som blir igjen må derfor ta over flere av disse arbeidsoppgavene, sier han.

Forbundet påpeker videre at det ikke lenger vil være mulig å få høyhastighets internett på de gamle telefonlinjene nå som avdelingen som drev med dette i Steinkjer, legges ned.

«Regjeringen mål om at 90 prosent av befolkningen skal ha tilgang til slike hastigheter vil ikke være mulig å nå om det kun er fiber som skal leveres.», skriver El- og IT-forbundet.

– Kunne vært unngått med kompetanseheving

Roger Rønning

Roger Rønning, konserntillitsvalgt for Negotia i Telenor.

Foto: Terje Bergersen

Også Negotia, som organiserer ansatte i privat sektor, reagerer på kuttene. De påpeker at det helst er de «godt voksne» med lang ansiennitet som nå må forlate jobben.

Negotia mener Telenor heller burde utdannet de ansatte, framfor å frata dem jobben.

– Dette er opprørende, sier Roger Rønning, konserntillitsvalgt for Negotia i Telenor, ifølge en pressemelding.

– En del av de berørte ansatte kunne fortsatt hatt jobber fremover, dersom ledelsen hadde fulgt Negotias oppfordring om større fokus på kompetanseheving og kompetanseendring av egne ansatte, sier han.