Telenor har i dag 27 kontorer i Norge og kutter folk på fem av disse stedene (se fakta). I Stavanger, Førde og Steinkjer legges det ned hele avdelinger. Totalt 188 personer mister jobbene sine.
– Mange medarbeidere som har stått på og gjort en god jobb for Telenor i mange år har i dag fått en tung beskjed, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, ifølge en pressemelding.
– De skal nå få tett oppfølging i den videre prosessen. Det er ingen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, men samtidig må vi fornye og endre kompetansen vår.
- LES OGSÅ: Telenor kutter 450 årsverk i Norge
Selvbetjening har skylda
Ifølge Christina Endresen, direktør for kundeservice og faktura i Telenor Buisness, er grunnen til kuttene at kundene nå ønsker å gjøre flere oppgaver selv.
– Telenor ønsker å tilby det kundene er opptatt av, som er enkle digitale selvbetjeningsløsninger, sier Endresen til NRK.
– Så kundene skal gjøre jobben ansatte gjorde før?
– Kundene er veldig interessert i å gjøre jobben selv, og mange gjør det allerede. Denne trenden fortsetter og eskalerer. Det har vi tenkt å følge opp, fastslår Endresen.
De ansatte reagerer
El og IT-forbundet reagerer kraftig på nedbemanningen.
«Det er for EL og IT Forbundet helt uforståelig at man velger å gjøre 84 medarbeidere i Stavanger arbeidsløse i en tid hvor muligheten for å finne seg nytt arbeid i regionen er begrenset», skriver forbundet i en pressemelding.
Ifølge konserntilitsvalgt Esben Smistad skal kundeservice-medarbeiderne i Stavanger og Førde erstattes med midlertidig ansatte i Rørvik – som han sier vil få 150.000 kroner mindre i lønn.
– Dette er en kynisk holdning fra Telenor, sier han til NRK.
Ifølge Smistad skal de ansatte fjernes uten at arbeidsoppgavene fjernes.
– Dem som blir igjen må derfor ta over flere av disse arbeidsoppgavene, sier han.
Forbundet påpeker videre at det ikke lenger vil være mulig å få høyhastighets internett på de gamle telefonlinjene nå som avdelingen som drev med dette i Steinkjer, legges ned.
«Regjeringen mål om at 90 prosent av befolkningen skal ha tilgang til slike hastigheter vil ikke være mulig å nå om det kun er fiber som skal leveres.», skriver El- og IT-forbundet.
– Kunne vært unngått med kompetanseheving
Også Negotia, som organiserer ansatte i privat sektor, reagerer på kuttene. De påpeker at det helst er de «godt voksne» med lang ansiennitet som nå må forlate jobben.
Negotia mener Telenor heller burde utdannet de ansatte, framfor å frata dem jobben.
– Dette er opprørende, sier Roger Rønning, konserntillitsvalgt for Negotia i Telenor, ifølge en pressemelding.
– En del av de berørte ansatte kunne fortsatt hatt jobber fremover, dersom ledelsen hadde fulgt Negotias oppfordring om større fokus på kompetanseheving og kompetanseendring av egne ansatte, sier han.