En av de 23 rustne jernmennene har nemlig vært bortgjemt på lager i sju år.
– Det er for dårlig. Nonchalant, rett og slett, sier gallerist Arve Opdahl.
Det var han som tok initiativ til kunstverket «Broken Column», som ble offisielt åpnet 15. februar, 2003.
Stavanger kunstmuseum forvalter skulpturene, men har ennå ikke funnet et nytt lokale til jernmannen som sto i en butikk i Breigata i sentrum, og som ble fjernet for sju år siden, fordi huseieren krevde det.
– Jeg er klart over det er vanskelig å finne en butikk på samme kvotehøyde, men det bør la seg gjøre, sier Opdahl.
Han sier Gormley selv er svært begeistret for verket i Stavanger.
Blitt en del av bybildet
«Broken Column» består av 23 stiliserte jernavstøpninger av den prisbelønte britiske kunstneren Antony Gormleys kropp. De er spredt rundt der folk ferdes, som på en bensinstasjon, ved en gravlund, i et klasserom eller i en svømmehall.
Det var mye fram og tilbake, og masse diskusjon rundt skulpturene. Etter 15 år har de blitt en del av bybildet, og mange NRK treffer på gata har blitt glad i dem.
Skulpturene er plassert i bestemte høydemeter over havet i forhold til hverandre, der den laveste er i havnebassenget, og den øverste ved kunstmuseet.
– Et sort hull i Gormley-universet
Kunsthistoriker og kritiker Trond Borgen sier at bare Vigelandsanlegget i Oslo er et større offentlig utendørs kunstverk i Norge. Jernmennene er vel så interessante i våre dager, fordi de ikke er «frakkemenn på sokkel», men menneskeikoner som representerer oss alle, mener han.
Men at en av dem mangler, liker han ikke:
– Det blir som å se Kielland-statuen på torget uten flosshatten. Det går ikke rett og slett ikke. Når jeg går forbi butikken der skulpturen sto, så føler jeg et sort hull i universet; i Gormleys kunstunivers.
Han viser til at alle har sin egen historie, knyttet til stedet der de står.
Kan kanskje flytte hjem
Stavanger kunstmuseum har prøvd å finne et nytt hjem til skulpturen, men det har vært vanskelig, sier direktør Hanne Beate Ueland.
– Kunstnerens krav er at den skal stå i en butikk, og på rett høyde. Vi har vært i kontakt med flere, men enten er høyden feil, eller så vil ikke eieren ha den.
NRK tar direktøren med til Breigata 14, der skulpturen sto, og der en såpebutikk nylig åpnet dørene. Det viser seg nå at huset har fått ny eier, og Ueland sier hun vil ta kontakt.
Så hvem vet. Kanskje får den rustne mannen snart flytte hjem igjen.