Hopp til innhold

Kunstelskere vil ha rusten mann tilbake

Denne uka er det 15 år siden Norge og Stavanger fikk et av sine største offentlige kunstverk, men jubileet har en bismak.

En av de rustne jernmennene i "Broken Column" står på bensinstasjonen i Haugesundsgata

MENNESKEIKONER: For øyeblikket er 22 av 23 jernmenn plassert rundt i Stavanger, mens én står på lager. Denne står ved en bensinstasjon i østre bydel, og noen har malt pupiller på den.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

En av de 23 rustne jernmennene har nemlig vært bortgjemt på lager i sju år.

– Det er for dårlig. Nonchalant, rett og slett, sier gallerist Arve Opdahl.

Det var han som tok initiativ til kunstverket «Broken Column», som ble offisielt åpnet 15. februar, 2003.

Gallerist Arve Opdahl tok initiativ til "Broken Column"

TOK INITIATIV: Uten Arve Opdahls innsats hadde Stavanger ikke hatt de rustne mennene, som de kalles på folkemunne. – De representerer deg og meg og alle som bor i Stavanger, sier han.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Stavanger kunstmuseum forvalter skulpturene, men har ennå ikke funnet et nytt lokale til jernmannen som sto i en butikk i Breigata i sentrum, og som ble fjernet for sju år siden, fordi huseieren krevde det.

– Jeg er klart over det er vanskelig å finne en butikk på samme kvotehøyde, men det bør la seg gjøre, sier Opdahl.

Han sier Gormley selv er svært begeistret for verket i Stavanger.

Blitt en del av bybildet

«Broken Column» består av 23 stiliserte jernavstøpninger av den prisbelønte britiske kunstneren Antony Gormleys kropp. De er spredt rundt der folk ferdes, som på en bensinstasjon, ved en gravlund, i et klasserom eller i en svømmehall.

Rustne menn

BILDEGALLERI: Her kan du se noen av de rustne mennene i Stavanger.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK
«Broken Column» består av 23 stiliserte jernavstøpniger av den britiske kunstneren Antony Gormleys kropp. De er spredt rundt der folk ferdes i Stavanger – som på en bensinstasjon, ved en gravlund, i et klasserom eller i en svømmehall.

Det var mye fram og tilbake, og masse diskusjon rundt skulpturene. Etter 15 år har de blitt en del av bybildet, og mange NRK treffer på gata har blitt glad i dem.

Erik Meling og Maria Kvåle liker jernmannen på Arneageren.

KULE: Erik Meling og Maria Kvåle synes jernmennene er kule, litt skumle og unike for Stavanger. Meling stjal engang en T-skjorte som noen hadde kledd på en av skulpturene.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Skulpturene er plassert i bestemte høydemeter over havet i forhold til hverandre, der den laveste er i havnebassenget, og den øverste ved kunstmuseet.

Et sort hull i Gormley-universet

Kunsthistoriker og kritiker Trond Borgen sier at bare Vigelandsanlegget i Oslo er et større offentlig utendørs kunstverk i Norge. Jernmennene er vel så interessante i våre dager, fordi de ikke er «frakkemenn på sokkel», men menneskeikoner som representerer oss alle, mener han.

Kunsthistoriker Trond Borgen og jernmannen ved Lagård Gravlund

DEG OG MEG: Kunstekspert Trond Borgen har særlig sans for jernmannen ved Lagård Gravlund: – Vi skal alle en gang dø, og mange savner noen som ligger her. Hver jernmann tar opp i seg stedets ånd.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Men at en av dem mangler, liker han ikke:

– Det blir som å se Kielland-statuen på torget uten flosshatten. Det går ikke rett og slett ikke. Når jeg går forbi butikken der skulpturen sto, så føler jeg et sort hull i universet; i Gormleys kunstunivers.

Han viser til at alle har sin egen historie, knyttet til stedet der de står.

Kan kanskje flytte hjem

Stavanger kunstmuseum har prøvd å finne et nytt hjem til skulpturen, men det har vært vanskelig, sier direktør Hanne Beate Ueland.

Direktør i Stavanger kunstmuseum, Hanne Beate Ueland, i butikken Søravind, der en jernmann sto før

HASTER: Direktør Hanne Beate Ueland i Stavanger kunstmuseum håper jernmannen kan flytte tilbake til butikklokalet i Breigata, der det nå selges såper.

Foto: Ole Andreas Bø

– Kunstnerens krav er at den skal stå i en butikk, og på rett høyde. Vi har vært i kontakt med flere, men enten er høyden feil, eller så vil ikke eieren ha den.

NRK tar direktøren med til Breigata 14, der skulpturen sto, og der en såpebutikk nylig åpnet dørene. Det viser seg nå at huset har fått ny eier, og Ueland sier hun vil ta kontakt.

Så hvem vet. Kanskje får den rustne mannen snart flytte hjem igjen.